קולינריה בהישג ידכם

כיום השרדות היא שמה של תוכנית טלויזיה שבה חיים המתחרים פרק זמן בתנאים קשים. כידוע, המנצח הוא זה ששורד הרבה זמן אבל בעבר זו הייתה המציאות היומיומית של כולם. מציאת מזון והשמשתו לאכילה היו צרכים בסיסיים ושימשו כדרך היחידה לשרוד. בעבר היו רק שני אמצעים להשיג מזון : ציד או דיג, ולמעשה האוכל הגיע משני מקורות בלבד, מהיבשה ומהים.

מסעדת אל באבור

מסעדת אל באבור

בני האדם השתמשו בטבע הסובב אותם בתור מזווה ענק ואכלו כל מה שבא ליד (תרתי משמע). הם אכלו מאכלים יבשתיים שונים כמו עלים, שורשים, גבעולים, פירות וזרעים ומאכלים ימיים כמו אצות, דגים ויצורים ימיים אחרים. למעשה, האוכל השתנה בהתאם למיקום האדם, לעונת השנה ולזמינות של המזון.

מכיוון שהטבע הסובב אותנו בים וביבשה הוא עונתי, המזון של הקדמונים השתנה בהתאם והיה אמנם מגוון, בריא, טרי אבל כנראה לא ממש טעים. למה? כי אמצעי הבישול של הקדמונים היו מוגבלים והם מיעטו להשתמש בתבלינים. התבלינים היו סחורה יקרה מפז (ולפעמים אפילו יותר יקרה מפז) ורובם נכנסו לשימוש עם גלוי ארצות רחוקות כמו אמריקה, הודו וסין. עקב מחירם, התבלינים לא היו נגישים למרבית האוכלוסיה אלא רק למעמדות גבוהים כמו מלכים, אצילים ונובורישים למיניהם. האמת היא שאפילו גילוי אמריקה התחיל מתוך רצון למצוא דרך קיצור למקור התבלינים בהודו. את ההמשך כולנו יודעים – קולמבוס לא הגיע להודו מעולם אבל גילה לנו את אמריקה.

מסעדת אל באבור

04-6289115

עם זאת, מסעות הגלוי הביאו גם להתפתחויות נוספות והמסורת של הבישול הטבעי נדחקה וכמעט נעלמה. אחת ההתפתחויות היא הקולינריה, אמנות הבישול שנולדה בחצרות המלכים בצרפת, איטליה וסין. מעצם מוצאה האריסטוקרטי הקולינריה כוללת מתכונים רבים שהיו נגישים רק לבעלי היכולת. הקולינריה הדגישה הבדלים מעמדיים, למשל מארי אנטואנט שאמרה : "אם אין לחם שיאכלו עוגות". הקולינריה נחשבת לנקודת אל-חזור תרבותית, כזו ששינתה את תרבות האכילה מאכילה שמבוססת על צורך השרדותי לאכילה כמקור להנאה. כיום ההנאה מאוכל נחשבת לאחת מהנאות החיים כי היא חושנית, כלומר כוללת אחד או יותר מחמשת החושים, בעיקר חושי הטעם, הריח והמראה.

כיום ניתן להשיג מזון מכל העולם כל הזמן, השרדות הוא שמה של תכנית טלויזיה ומארי אנטואנט סיימה את חייה בגיליוטינה כאחת העם. כיום כמו בעבר, אין תחליף לאוכל טבעי, טרי ועונתי והוא נחשב ובצדק לבריא מכולם. למרות זאת אין סיבה להתפשר או למנוע הנאה קולינרית חושית וחושנית. כיום ניתן להשתמש בתנובת הים והיבשה באופן קולינרי וליהנות ממגוון של יתרונות : קולינריה זו מחברת אותנו לטבע הסובב ומספקת מזון בריא וטרי. קולינריה זו מאפשרת לכל אדם להינות מאוכל משובח מבלי להיות בן אצולה או מלך. בדרך זו הקולינריה הופכת לנגישה ועממית מבלי לוותר על יתרונותיה : הנאה חושנית וחושית, דרכי בישול חדשניות ותבלינים.

המזון הקולינרי שמבוסס על תנובת הים והיבשה עושה שימוש במתכונים של המסעדה הגדולה בעולם – המסעדה של אמא טבע. מזון קולינרי שמבוסס על מרכיבים טבעיים ועונתיים מוכיח שני דברים מנוגדים בו זמנית : אוכל טעים לא חייב להיות תעשייתי וקולינריה לא חייבת להתבסס על מרכיבים לא נגישים. למעשה, קולינריה מסוג זה היא היחידה שמשלבת את כל העולמות בבישול : העולם הישן שהתבסס על חומרי גלם עונתיים, טריים וזמינים והעולם החדש שמבוסס על תבלינים ודרכי בישול חדשניות. או אם תרצו לדבר במושגים טלויזיוניים שכולכם בטח מכירים– קולינריה זו היא תוצאת המפגש בין מאסטר שף להשרדות. שיהיה בתאבון !

בחסות מסעדת אל באבור, טלפון : 054-6920280

Bookmark the permalink.