פציעות ספורט : מה אפשר לעשות?

כולנו יודעים כי ספורט הוא מתכון לבריאות ועם זאת רופאים רבים המתמחים בתחום נתקלים בלא מעט פציעות ספורט. פציעות ספורט יכולות להיות "קלות" עד חמורות מאד ובמקרים מסויימים הטיפול בפציעות יכול להסתיים בניתוח. כדי לטפל בפציעות הספורט מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה בתחום, רופא אשר מבין בספורט ויכול לראות את התמונה הכללית של הפצוע ולטפל בו בהתאם לעברו הרפואי והספורט בו הוא עוסק. פנינו אל ד"ר ברק סגל, מומחה לפציעות ספורט ושמענו ממנו על סוגי הפציעות ודרכי הטיפול.

טיפול בפגיעות אורטופדיות ובפציעות ספורט מחייב התייחסות רצינית ומקצועית ממומחה בתחום רפואת ספורט.

טיפול בפגיעות אורטופדיות ובפציעות ספורט מחייב התייחסות רצינית ומקצועית ממומחה בפציעות ספורט.

פציעות ספורט נגרמות משתי סיבות עיקריות, סיבה ראשונה היא ביצוע פעילות אינטנסיבית ללא הנחייה נכונה וסיבה שנייה היא ביצוע פעילות ספורטיבית אינטנסיבית לאחר תקופה ממושכת של חוסר בפעילות ובתנועה.

על מנת לטפל בפציעה חשוב להבין את מנגנון היווצרות הפציעה, האם הפציעה נבעה כתוצאה מתוכנית אימונים שגוייה, אנטומיה או שימוש לא נכון בציוד. שלב האבחון והבנת מנגנון היווצרות הפציעה חשוב בקבלת ההחלטות להמשך הטיפול.

כירורגיה אורטופדית

כירורגיה אורטופדית היא תחום בתוך הרפואה האורטופדית והיא נפגשת פעמים רבות עם פציעות ספורט. פציעות ספורט רבות מובילות לצורך לבצע פעולה כירורגית ורופא המומחה בתחום יבחר בפרוצדורה כירורגית רק אם הוא ימצא לנכון שזוהי הפרוצדורה אשר משרתת את המטופל בצורה הטובה ביותר ותעניק לו חזרה לשגרה טובה. אנשים רבים שמעו על ניתוח בשל שחיקת מיניסקוס, אך ישנם עוד ניתוחים שונים שמתבצעים לאחר פגיעות ספורט.

מומחה לפציעות ספורט

רופא מומחה לפציעות ספורט הוא רופא אשר רואה את התמונה המלאה של המטופל העומד מולו. כל מי שעוסק בספורט יודע כי העיסוק אינו "רק" תחביב (שלא לדבר על כך שספורטאים רבים מגיעים לטיפול בפציעות ספורט שהן חלק מהיום יום שלהם), הוא עיסוק רציני מאד ומכאן אפשר להבין כי רוב העוסקים בספורט רוצים להמשיך לעסוק בו או לחזור מפציעה כשגופם יכול לחזור לתפקוד מלא.

בעת הטיפול, רופא שמומחה לפציעות בספורט, יסתכל על התמונה המלאה. הרופא יבחן את אורח החיים של הפצוע, ישאל אותו על אודות תכנית האימונים שלו ואף יבקש לדעת באלו אביזרים הוא משתמש. כל המידע אותו אוסף הרופא מיועד לבחור את הטיפול הנכון ביותר עבור האדם הפצוע כשעל הרופא לראות גם את היום שלאחר הריפוי. כלומר, רופא אשר מומחה לפציעות ספורט יראה לא רק כיצד הפצוע יתגבר על הפציעה אלא גם כיצד יוכל לחזור לשגרת אימונים. לא כל מי שעוסק בספורט נפגע ממנו, אך ישנם אנשים אשר נוטים יותר לפציעות (כמו אלו שצויינו למעלה). הפגיעות יכולות להופיע כתוצאה של טראומה (כמו נפילה) והן יכולות להיות תוצאה של שחיקה. השחיקה מורגשת לאורך תקופה ולכן, אם אצל המתאמנים מתחילים להופיע סימני כאב, מומלץ מאד לפנות לרופא ולבצע אבחון מוקדם ככל שניתן.

רפואת ספורט היא תחום נקודתי והרופאים העוסקים בכך מתמחים בפציעות ספורט. התפתחות רפואה זו היא לא דבר חדש וכבר שנים שהרפואה יודעת שחשוב לעצור לפני הטיפול בפציעות השונות ולבחון מה המקור שלהן. חשוב שרופא לפציעות ספורט יראה את התמונה המלאה של הספורטאי הנמצא מולו ויבחן יחד איתו מהי דרך הטיפול הנכונה לו, בהתחשב באופי חייו. חשוב לדעת כי גם אם בוצע טיפול ראשוני בפציעה עדיין ניתן לפנות אל רופא המומחה בפציעות ספורט כדי לקבוע אם יש לשנות את אופי הטיפול ולבצע מעקב.

ד"ר ברק סגל – מומחה בכירורגיה אורטופדית ופציעות ספורט
סובלים מפציעות ספורט? פציעות מניסקוס? צרו קשר עם ד"ר ברק סגל:  




דוגמא טובה לפציעת ספורט היא פציעת מניסקוס, פציעה של המניסקוס היא פציעה בברך. המניסקוס היא רקמה שדמוייה לסחוס והיא ממוקמת במפרק הברך. רקמה זו אחראית לפזר את העומס המופנה לברך ולייצב את התנועה. פציעות במניסקוס יכולות להיגרם בשל חבלה או בשל שחיקה. כלומר, הפציעה יכולה להיות תוצאה פעילות ספורט לא נכונה ומכאן להיות גם פתאומית מאד והיא יכולה להיות תוצאה של הליך הדרגתי כשהאזור הופך עם השחיקה לפחות ופחות גמיש.

פציעות במניסקוס מתאפיינות בכאב, קושי להניע את הברך (בשל חוסר גמישות), נעילה של הברך ותחושה של חוסר יציבות בתנועה או בעמידה. הגעה אל רופא המומחה בפציעות ספורט תוכל לסייע לכם הן בשלב בו ישנה תחושה של כאב באזור וחוסר תנועה והן לאחר שבוצעו טיפולים שונים ללא הצלחה. הטיפול במניסקוס יתבצע בהתאם לאופי המטופל, גילו, חומרת הפציעה ופעילותו מבחינה פיזית.

באדיבות ד"ר ברק סגל – מומחה בכירורגיה אורטופדית ופציעות ספורט
רמת ישי: רחוב הדקל 1, 04-6944448
טבריה: רחוב הארזים 23, רמות טבריה, 04-6944448
קרית ביאליק: מרום, מרכז רפואת מומחים, שדרות בן גוריון 63, קומה 8, 04-9020900
אימייל: ortho.sport.segal@gmail.com

Bookmark the permalink.