הריון : כל מה שחשוב לדעת על הפריה חוץ גופית

טיפולי הפריה חוץ גופית מהווים פעמים רבות פתרון לאי כניסה להריון ואין זה משנה אם הקושי להיכנס להריון מקורו אצל האישה או הגבר. תהליך ההפריה מורכב ממספר שלבים ואלו כוללים גירוי של השחלות להגדלת כמות הביציות, דיכוי של הביוץ, יצירת ביוץ על פי תזמון טיפולים, שאיבה של הביציות, הפריה בתנאי מעבדה, גידול עוברים והחזרה שלהם לרחם. ישראל נחשבת מעצמה בתחום הפוריות אך יחד עם זאת השוק רבוי ברופאים וקליניקות המבטיחים "עולם חדש" כאשר בפועל זה לא כך. פנינו אל ד"ר איליה בר, מומחה לפוריות, מייסד ומנהל המרכז הרפואי לפוריות, המתמחה בטיפול במקרי אי פוריות קשים ושמענו ממנו על התהליך.

מדי שנה מתבצעים בישראל מעל ל-30 אלף מחזורי טיפול של הפרייה חוץ-גופית, ישראל נחשבת לשיאנית בעולם בטיפולי IVF.

מדי שנה מתבצעים בישראל מעל ל-30 אלף מחזורי טיפול של הפרייה חוץ-גופית.

הפריה חוץ גופית היא הליך רפואי שמטרתו ליצור הריון. להליך זה פונים זוגות אשר מתקשים להיכנס להריון (לרוב לאחר שנה של ניסיונות טבעיים להיכנס להריון) או אמהות יחידניות. הליך ההפריה מתבצע בכמה שלבים והיא כוללת שאיבת ביציות (לרוב מהאישה אלא אם משתמשים בתרומת ביציות), מבצעים הפרייה באמצעות זרע האב או התורם ולאחר ההפריה מחזירים את הביצית המופרית לרחם.

טיפולי פוריות

טיפולי פוריות אלו טיפולים שאותם מבצעים לצורך השגת הריון שלא מגיע. למעט מקרים בהם ידוע כי ישנה בעיה (אצל הגבר או האישה), ימליצו לזוגות לנסות במשך שנה להיכנס להריון באופן טבעי ורק לאחר מכן הם יקבלו הפניה לטיפולי פוריות.

המושג טיפולי פוריות הוא מושג כוללני ומתייחס גם לטיפולים המתבצעים אצל האישה וגם טיפולים המתבצעים אצל הגבר. במהלך הטיפולים אפשר לבצע הזרעה, לתת הורמונים, הפריה חוץ גופית או לפנות לתרומת ביצית. ההחלטה באלו טיפולים לבחור תהיה בהתאם לבדיקות שונות ויכולים להשתנות בהתאם לתוצאות המתקבלות. את הבדיקות מבצעים שני בני הזוג והתוצאות יכולות להצביע על שלושה מצבים; מצב בו הקושי להיכנס להריון מקורו באישה (כ-40% מהמקרים), הקושי להיכנס להריון מקורו בגבר (כ-40% מהמקרים) או שלא מוצאים כל סיבה ברורה לקושי להיכנס להריון (כ-20% מהמקרים).

ד"ר איליה בר – המרכז הרפואי לפוריות
מתקשים להיכנס להריון? אנו נשמח לסייע להגשמת החלום. ליצירת קשר עם ד"ר איליה בר השאירו פרטים: 




הזרעה

טיפול הזרעה מתבצע ישירות לרחם האישה ביום הביוץ. טיפול זה מתבצע לאחר שבדיקות מראות על ספירת זרע נמוכה או על בעיות בתנועתיות הזרע או מסיבות אחרות (שיכולות גם להיות קשורות באישה ומובן שמבצעים הזרעה גם בתהליכי תרומת זרע). הליך ההזרעה כולל בחירת זרע והשבחה שלו לפני שיוצרים ממנו הריון וזאת במטרה למקסם את הסיכויים להריון. חשוב להבין כי לרוב מבצעים הזרעה מזרעו של בן הזוג ולכן אין צורך לחשוש מההליך. רק במקרים בהם מוצאים כי לא ניתן לבצע הזרעה מבן הזוג, ימליצו לבני הזוג לבחון תרומת זרע. ברוב המקרים מצליחים בהליך ההזרעה ולאחר שיבוח זרע.

הפלות חוזרות

אחת הסיבות לביצוע טיפולי פוריות הההיא הפלות חוזרות. כל אישה אשר עברה הפלה לאחר שחלמה להביא תינוק לעולם יודעת כמה קשה התהליך ועל אחת כמה וכמה התהליך של ההריון קשה כשמופיעות הפלות חוזרות. הפלות חוזרות מצביעות בדרך כלל על קושי של הרחם להחזיק את ההריון ואז יש לבחון מהו הטיפול הנכון לזוג. לעתים, הפתרון היחיד להבאת ילד ביולוגי לעולם עובר באם פונדקאית. חשוב לדעת כי אצל זוגות אשר יכולים "לייצר" עוברים (כלומר שהזרע והביצית תקינים), התינוק הנולד יהיה של הזוג. בכל מקרה, התינוק הנולד לא יהיה של האם הפונדקאית, אך ישנם מקרים שבהם ישנו צורך גם בתרומת ביצית וגם בפונדקאית להליך.

חשוב לדעת כי גם במצבים של הפלות חוזרות ניתן לבצע טיפולים ולהגשים את חלום ההורות. ברור כי ההפלות החוזרות יוצרות תסכולים רבים אצל שני הצדדים, אך אין זה אומר שהזוג לא יזכה להחזיק בתינוק שלהם ויש לפנות לרופאים מומחים בתחום כדי לערוך בדיקות ולקבוע מהי הדרך הנכונה ביותר להגשמת החלום.

פונדקאות

במצבים שבהם נראה כי האישה לא יכולה לשאת הריון, הזוג יוכל לפעול לבדיקת פונדקאות. הליך הפנדקאות תהליך שיכול להיות ארוך, אך לפעמים בהשוואה לטיפולי פוריות שלא צולחים, הוא קצר. ישנם מצבים שבהם יודעים כבר בתחילת הדרך להורות כי ישנה בעיה בהחזקת הריון ואז תתבצע הפניה מהירה לפונדקאות. הליך הפונדקאות מורכב וכל הליך הוא מיוחד. כדי לבצע את ההליך יש צורך להיעזר באם פונדקאית (מהארץ או מחו"ל) ויש לבחון אם הפונדקאית תישא את העובר של בני הזוג או שלצורך ההליך ישתמשו בתרומת ביצית. במקרים של מחלות שבהן לא נלקחו מהאם ביציות בריאות ובמקרים בהם הביציות לא פוריות (או לא מצליחות לייצר עובר מסיבות שונות), הזוג ישתמש בתרומת ביצית אשר תופרה עם הזרע של בן הזוג ולאחר ההפריה תתבצע הזרעה בגופה של האם הפונדקאית.

תרומת ביצית

תרומת ביצית הוא הליך שלא כל הזוגות ששים ללכת לקראתו כיוון שמשמעותו היא שהתינוק לא יהיה של האם הביולוגית. עם זאת, זוגות אשר הביאו לעולם תינוק באמצעות תרומת ביצית מעידים כי האהבה לתינוק היא מלאה ואינה תלויה בביולוגיה. ההליך של התרומה בישראל יכול להיות מורכב, אך לא חייב. באמצעות ליווי מקצועי אפשר לקבל החלטה אם תרומת ביצית היא הפתרון הנכון והטוב ביותר לצורך הבאת ילד לעולם ולקבל החלטה אם התרומה תתבצע ואת העובר תישא האם או שהזוג יחפש אחר אם פונדקאית שתישא את העובר.

לעבור את התהליך

תהליך הכניסה להריון הוא לא תמיד תהליך פשוט וטבעי כפי שהיינו רוצים לחשוב שהוא. במקרים בהם יש צורך בהתערבויות רפואיות כאלו או אחרות יש להביא בחשבון גם מי מלווה את התהליך. חשוב שבמהלך הטיפולים יהיה ליווי ותמיכה (לשני בני הזוג) וכמו כן חשוב שהצוות המטפל יהיה רגיש ואיכפתי ולא רק מקצועי.

חשוב לדעת כי היום ניתן לטפל בקשיים של כניסה להריון ואין זה משנה ממה הם נובעים. כמו כן ישנם פתרונות רבים כמו תרומת ביציות, הזרעה, תרומת זרע ופונדקאות, פתרונות אשר יכולים לתת לזוג (או ליחידות) את הסיכוי להפוך למשפחה.

באדיבות ד"ר איליה בר – המרכז הרפואי לפוריות
טלפון: 1-800-2000-02

Bookmark the permalink.