פלילי : הטיפים לחשודים בעבירות כלכליות ושוק ההון

הידעתם? מי שעומד מאחורי התיקים הפליליים הגדולים בישראל בתחום הכלכלי היא הרשות לני"ע. הרשות חוקרת עבירות תרמית בני"ע, שימוש במידע פנים, הטעיית משקיעים ופועלת באמצעות צווי מניעה, תפיסות, חילוטים, חקירות ארוכות ולעיתים גם מעצרים. הרשות מפקחת על חברות ציבוריות, תאגידים יועצי השקעות, מנהלי תיקים חברי דירקטוריון וחברי בורסה. הרשות מחזיקה מחלקת חקירות ענפה בעלת סמכויות חקירה שכוללת חוקרים שהם אנשי מקצוע : משפטנים, רואי חשבון, כלכלנים וכו'. יכול והחקירה תבוצע רק ע"י הרשות ולעיתים גם בשת"פ עם רשות המיסים ו/או משטרת ישראל. המדובר בחקירה פלילית לכל דבר, התפאורה שונה. בסיום החקירה, התיק עובר לפרקליטות מיסוי וכלכלה  שם יוחלט האם לגבש כתב אישום.

זומנת לחקירה ברשות לני"ע – מה עושים?

  1. היוועצו בעורך דין – חוקרי הרשות לני"ע לעולם לא אומרים שמדובר בחקירת חשודים אלא במתן עדות או בבירור. לכן, אם זומנתם טלפונית ואתם חושבים שזה לא ביג דיל כמו חקירת רצח כדאי שתדעו – זוהי חקירה פלילית לכל דבר וחייבים יעוץ משפטי מראש, גם אם יגידו לכם ש"אין צורך בעו"ד". היו מבוטחים.
  1. אל תלכו שולל – לחקירה ברשות לני"ע יש מטרה אחת והיא לחלץ מכם הודאה וכל האמצעים כשרים. אמנם האווירה חיובית ולא מזכירה חדר חקירה משטרתי אבל זה בדיוק הרעיון : החוקרים מעוניינים שתרגישו ב"נוח". כולם מחויטים והתפאורה בהתאם כדי שתדברו סמול טוק "תמים", דיבור בגובה העיניים ועוד. למעשה, הכל הוא חלק מטקטיקה פסיכולוגית שנועדה לדובב אתכם ולהוציא מכם מידע.
משרד עורכי דין – ארז אבוהב
משרדנו מתמחה במשפט פלילי על כל רבדיו. השאר פרטים:



 

  1. תתקשרו לעו"ד– אם כבר עוכבתם לחקירה או נעצרתם, בתחילת החקירה תחת אזהרה יציגו לכם את זכותם להיוועץ בעו"ד. מרגע זה החקירה הופכת לחקירה תחת אזהרה על כל המשתמע מכך. נצלו את זכויותיכם ואל תהיו גיבורים. לא סתם זומנתם, משהו ככל הנראה מסבך אתכם. אולי זה טעות, אולי אי הבנה. השד יודע מה. תתייעצו עם איש מקצוע מנוסה. החיים שלכם על הכף. ההחלטה הסופית האם יגובש כתב אישום, תלויה בחקירה הראשונית.
  1. שקלו מילים – גם אם אין לכם מה להסתיר שקלו מילים. אמנם החקירה נראית תמימה והחשדות נגדכם יוטחו בפניכם רק לאחר שעות אבל העקרון פשוט : ככל שתדברו יותר ותנדבו יותר מידע תסבכו את עצמכם. במקרה הקיצון, אתם מבולבלים מהסיטואציה? פשוט שמרו על זכות השתיקה עד להיוועצות בעו"ד. זוהי זכותכם המלאה ואפילו חובתכם.
  1. היו מודעים לכללים –החקירה מוסרטת ומוקלטת וגם הפסקות הקפה וההמתנות מתוזמנות כחלק מהתסריט. לכן, עם הזמנתם לחקירה כדאי שתהיו מודעים לכך שאתם מגיעים לסט צילום בסגנון ה"אח הגדול". כמובן שזהו לא בירור או שיחת רעים אלא חקירה פלילית לכל דבר בהבדל אחד : אתם כוכבי התכנית אבל לא טרחו לספר לכם על זה.
  1. אל תסתבכו – בדר"כ, חקירה ברשות לני"ע מבוססת על עובדות (מסמכים, האזנות סתר, פעולות בנק וכיוצב) בידי החוקרים כל המסמכים הרלוונטיים. משהו בעובדות, ככל הנראה קושר אתכם לעניין. הרשות תברר המודעות והכוונה ועל כך תתבסס החקירה.
  1. אל תיבהלו – אולי יאיימו עליכם במעצר, בתפיסת כספים וחשבונות. לעתים אף ייקחו אתכם ל"ביקור" קצר בבית משפט ויתישו אתכם במשך שעות ארוכות. הכל הוא חלק מפסיכולוגיה שנועדה לגרום לכם להישבר ולדבר ואולי גם להודות במעשים שלא ביצעתם.

גדולים וטובים נחקרו ברשות לני"ע ונפלו כמו זבובים בחקירה מסיבה אחת : זוהי אינה חקירה תמימה אלא משחק שחמט פסיכולוגי שבו הכוח דווקא נמצא בידיים שלכם.

לקבלת טיפים נוספים לחצו כאן.

Bookmark the permalink.