מיומה ברחם : גילויים רפואיים ברחם האשה

ברחם האשה יכולות להתגלות בעיות שונות, כתוצאה מבדיקה לפני או בזמן היריון או בשל תלונות על כאבים ומועקות פיזיות שונות. כשמטופלת מתלוננת על בעיה יערוך הגניקולוג בירור שמטרתו לבחון האם קיימות ברחם המטופלת תופעות שעלולות לגרום לעיוות במבנהו התקין.

גידול שפיר של שריר הרחם נקרא שרירן ברחם, או בשמו הנוסף מיומה ברחם. תופעה זו מופיעה אצל כשליש מהנשים בגיל הפריון.

שרירן ברחם, או בשמו הנוסף מיומה ברחם. תופעה זו מופיעה אצל כשליש מהנשים בגיל הפריון.

פוליפ ברחם ושרירן ברחם (מיומה ברחם) הם כולם שמות של תופעות רחמיות שיש לבדוק ולטפל בהן בהתאם לממצאי הבדיקות.

מהו שרירן ברחם?

גידול שפיר של שריר הרחם נקרא שרירן ברחם, או בשמו הנוסף מיומה ברחם. תופעה זו מופיעה אצל כשליש מהנשים בגיל הפריון, אם כי אין לדעת בוודאות את היקף התופעה כיוון שלרוב השרירנים ברחם מתגלים באקראי וסביר שחלק מהשרירנים ברחם בנשי לא מתגלים כלל כיוון שאינם מסבים כל נזק או גורמים הפרעה לבריאות האשה. שרירן ברחם לרוב לא יהיה בולט לתוך חלל הרחם ולכן לא יחבל בפריון האשה או במהלכם התקין של היריונותיה.

במקרים פחות שכיחים יתגלו ברחם האשה שרירנים – מיומות בולטים אשר מעוותים את הרחם ומפריעים לתפקודה התקין של מערכת הרביה כולה על-ידי יצירת דימום וסתי עז ועוד. לפעמים מתגלה רחם ובו שרירנים בולטים אצל נשים שסובלות מבעיות בפריון או מהפלות חוזרות ונשנות.

לצורך האבחנה תתבקש האשה שקיים חשד לקיומה של מיומה ברחם שלה לבצע צילום רנטגן של הרחם, בדיקת אולטרסאונד, או בדיקה היסטרוסקופיה (המאפשרת גם להסיר את המיומה ברחם תוך כדי הבדיקה ובקלות יחסית). אם יתגלו ברחם האשה שרירנים שבולטים אל חלל הרחם או שרירנים רבים, או שרירנים בגודל חריג, סביר שיומלץ לאשה לעבור ניתוח לכריתת שרירנים ולעיתים יהיה אף צורך בניתוח בטני. הרופא יקבע זאת בהתחשב במספר השרירנים ברחם ובצורתם.

מהו פוליפ ברחם?

פוליפ ברחם הוא למעשה גידול שפיר של רירית הרחם. גם הימצאותו של פוליפ ברחם אינה מתגלה לרוב כיוון שלמרבית הפוליפים ברחם אין כל השפעה על גוף האשה או על מערכת הרביה שלה, אולם סביר להניח שאשה תקבל המלצה להסרת הפוליפ אם רופא אבחן פוליפ ברחם אצל מי שסובלת מקשיי פריון ממושכים ומריבוי הפלות, וכן אצל מי שנמצאת בהליך הפריה חוץ-גופית.

ד"ר בני פיינר – רופא נשים אורוגינקולוג מומחה
רחוב הברזל 19א´, רמת החייל תל אביב | טלפון: 03-6007077
הרצליה מדיקל סנטר, רמת ים 7, הרצליה פיתוח | טלפון: 09-9592988

Bookmark the permalink.