הריון מתקדם : כל מה שרצית לדעת על בדיקות הריון

כולם רוצים ילדים בריאים וחשובה שעה אחת קודם. קיימות בדיקות שונות לכשרות ההיריון כבר מתחילתו. בדיקות אלו מתבצעות לרוב אצל רופא פרטי ועלותן יקרה יחסית. הבדיקות החשובות ביותר היא שקיפות עורפית וסקירת מערכות. בדיקות שמתבצעות לאישה ההרה על מנת לשלול חוסר התפתחות של העובר או המצאות מומים. פנינו אל ד"ר אנה אידלסון, מומחית לגניקולוגיה ורפואת נשים על מנת להבין טוב יותר את חשיבות הבדיקות.

בדיקה פשוטה של כמה דקות, לישון טוב יותר בלילה. לדעת שהכל בסדר.

שקיפות עורפית. בדיקה פשוטה של כמה דקות, לישון טוב יותר בלילה. לדעת שהכל בסדר.

הדאגות, האי-וודאות והחרדות דיי מוכרות לנו במהלך ההריון. כל אחת רוצה לעבור את ההריון בקלות ובביטחה. בדיקות הריון הן בדיקות אותן תעברי במהלך תקופת ההריון שלך. חלקם אף חשובות לביצוע. ביצוע בדיקות הריון ומעקב סדיר אחר מאפשרים זיהוי מוקדם של בעיות בריאותיות היכולות להתעורר במהלך תקופת ההריון.

שקיפות עורפית – בדיקה מצילת חיים

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד לאישה הרה לשם שלילת פגמים בעובר שבבטנה. שקיפות עורפית או בשמה הלועזי nuchal translucency screening מדמה את עובי האזור השקוף שיש בעורף העובר. במהלך הבדיקה נמדדים איברים שונים בגוף העובר ועיקר ההתמקדות בעורף העובר שם נמצא נוזל צווארי לימפתי. זהו אזור שקוף שעוביו נמדד בשילוב עם שאר איברי העובר ובתוספת גיל האישה מוזנים הנתונים לתוכנה המיועדת לחישוב סיכויי העובר להיות בעל פגם גנטי הקשור במערכת העצבים הבא לידי ביטוי בהולדת תינוק עם תסמונת דאון או מומים שונים בלב. מצב תקין בבדיקת שקיפות עורפית יהיה כאשר כל הנוזל הצווארי נספג בגוף העובר ועובי האזור השקוף במהלך הבדיקה קטן ביותר.

באיזה שלב של ההיריון מתבצעת הבדיקה?

שקיפות עורפית נעשית בדרך כלל בין השבוע ה- 11 עד ה- 14 להריון, זמן מספיק בשביל לקבל החלטות במידה והתוצאה תהיה לא מניחה את הדעת. זהו גם טווח הריון שעדיין ניתן לסיים אותו כהליך רפואי פשוט (גרדה) ושהפגיעה הנפשית עדיין ניתנת לעיכול כשהיא יכולה להיות קשה יותר אילו הפגמים היו מתגלים מאוחר יותר בהריון ואז ההליך הוא לידה לכל דבר עם כל הכאב המשתמע מכך.

בדיקת שקיפות עורפית היא מה שמכונה בעגה הרפואית, בדיקת סקר, תוצאותיה למעשה הם רק סיכום מספרי של רמת הסיכון שלעובר יהיה פגם גנטי. בשביל לקבוע בוודאות שהעובר תקין וללא פגמים יש לבצע בדיקות נוספות מעבר לשקיפות עורפית והן:

  • בדיקת מי שפיר – חדירה דרך בטן האם לשאיבת מי שפיר מהרחם.
  • דיקור חבל הטבור – חדירה דרך בטן האם עד העובר לשם לקיחת דגימת דם ממנו.
  • בדיקת סיסי השיליה – חדירה דרך הנרתיק ולקיחת דגימה מסיסי השיליה.

הבדיקה מתבצעת בגישה חיצונית בטנית והיא עורכת דקות ספורות בלבד כאשר בתום הבדיקה לרופא יש את התוצאות מודפסות. בארץ הבדיקות הן נוהל רגיל בתהליך ההיריון ומתבצעות בכל אחת מהמרפאות של קופות החולים השונות. תהליך בחירת הרופא והמרפאה שבה מתנהלת הבדיקה לשקיפות עורפית היא פשוטה בזכות אתרי האינטרנט שכל קופה הקימה וריכזה את כל האינפורמציה תחת קורת גג אחת לנוחות ויעילות העבודה מולה.

ד"ר אנה אידלסון – מומחית לגניקולוגיה ורפואת נשים
מעקב הריון ובדיקות הריון – ליצירת קשר עם ד"ר אנה אידלסון השאירו את פרטיכם:
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:

סקירת מערכות – תהליך סקירת איברים

בסקירת המערכות סורק האולטרסאונד באופן רציף וקפדני את כל אבריו של העובר ומוודא שכולם בגבול הנורמה. סקירת מערכות תקינה משמעה שמידות גופו, ראשו, גפיו ואבריו הפנימיים של התינוק תואמים לנתונים ידועים מראש בכל שבוע הריון, חריגה מהנתונים מעידה על מום גנטי הנובע מחלוקה לא תקינה של כרומוזומים. במהלך ההיריון מבצעים שתי סקירות במועדים הבאים:

  • סקירה מוקדמת מתבצעת בין השבוע ה- 14 ל- 16 להיריון לרוב בצורה וגינאלית, אלה התבקש אחרת.
  • סקירה מאוחרת מתבצעת בין השבוע ה- 21 ל- 24 להיריון לרוב בצורה בטנית.

חשוב לציין שסקירת מערכות איננה מהווה תחליף לבדיקות אחרות חשובות לא פחות והן, סקר ביוכימי  ודיקור גנטי.

בחירת רופא מומחה בסקירת מערכות

אפשר לבחור רופא מתוך רשימות קופות החולים או לחילופין לבחור רופא באופן פרטי ללא קשר לקופה אליה שייכים. מפאת חשיבות תוצאות הבדיקה מומלץ להקדיש זמן בבחירת הרופא המטפל ויש לבחון את הנקודות הבאות:

  • לרופא שם דבר בתחום סקירת המערכות
  • לרופא קליניקה עם מכשור חדיש ואיכותי
  • לרופא יכולת תקשורת טובה עם מטופליו

סקירת מערכות מוקדמת המבוצעת ברבע השני של ההיריון מאפשרת זיהוי של שבעים וחמש אחוז מהמומים שלא תמיד מתגלים בסקירת מערכות מאוחרת יותר. גילוי מוקדם של מום כזה או אחר נותן למטופלת מספיק זמן לעכל את המשמעות וההשלכות העתידיות לקבל החלטה גורלית שאין ממנה דרך חזרה. הפסקת היריון בעקבות גילויו של מום לאחר סקירת מערכות מוקדמת מאפשר לבצע כגרידה הנחשב להליך יחסית פשוט הן מבחינה רפואית והן מבחינה נפשית לעומת הפסקת היריון בשלב מאוחר יותר שמתבצע כלידה לכל דבר עם כל המשתמע מכך.

כתבה זו פורסמה עבור ד"ר אנה אידלסון – מומחית לגניקולוגיה ורפואת נשים
ברודצקי 43, כניסה ב', קומה 3, המרכז לבריאות האישה – רמת אביב, תל אביב
טלפון: 058-5055705, פקס. 03-6126075 | דוא"ל: idelsondoc@gmail.com

Bookmark the permalink.