כך מתמודדים עם משברים : איך עושים את זה?

משברים בחיים פוקדים אותנו מגיל קטן וברור שאין לילד קטן שאבד לו צעצוע אהוב את ההבנה שהוא חווה משבר, אך ההורה מבין את מצוקת הילד ורץ אץ לקנות לו צעצוע חדש ובכך המשבר חלף, עד המשבר הבא. כמעט כל אחד מאתנו מכיר לפחות אדם שעבר משבר בחיים, דיכאון או מצבים עם ההתמודדות לא פשוטה. האם החיים מביאים אותנו לשם? ואיך יוצאים מהם? יצאנו לפגוש את ד"ר שוורץ ישעיהו פסיכותרפיסט מומחה ומטפל אישי במטרה להשיג את התרופה לנפש בריאה.

בזמן האחרון יש לנו מספיק סיבות להרגיש רע. איך מתמודדים עם דיכאון ומשברים בחיים?

בזמן האחרון יש לנו מספיק סיבות להרגיש רע. איך מתמודדים עם דיכאון ומשברים בחיים?

אנו מגדירים משברים בחיים לאחר שחווינו כמה וכמה מהם עד אותו אחד שאין ביכולתנו לגבור עליו וכזה כל אחד ואחת מאתנו בשלב כלשהו בחיים חווה. תחילת ההבנה כי המשבר מפריע בהתנהלות נכונה בחיי היום, יום מבטיח שקבלת טיפול בזמן ובהתאם למשבר יביא לפתרון הנשגב ולהמשך תקין של שארית החיים.

כאשר מדברים על משברים בחיים בתחום המקצועי זה יכול להתבטא בפיטורין ממקום עבודה של שנים רבות לאחר התפרקות החברה, צמצום כוח אדם בעקבות תהליך התייעלות וכן הלאה. לחלופין זה יכול להיות עצמאי אשר לא מצליח לעמוד בהתנהלות העסקית שלו וקורס עקב העומס או בגלל כישלון. ברגע זה מתחיל משבר החיים הגדול שצריך לדעת לנתח אותו, ללמוד אותו ולצאת ממנו. נשמע קל אבל המציאות קשה הרבה יותר.

משברים נפשיים

אם מדברים על משברים בתחום האישי מדובר לרוב בפירוק מערכות נישואין ארוכות וגם קצרות בעקבות משבר אמון, חוסר פוריות של אחד הצדדים, חוסר התאמה בעקבות העצמה אישית של אחד מבני הזוג ועוד כהנה וכהנה סיבות. במקרים כאלו קיימים טיפולים פסיכולוגיים, טיפולי העצמה אישית ואם האדם חזק מספיק הוא יכול גם להתגבר על המשבר לבד.

דוגמה אישית

לעתים במשברים קיצוניים צריך לדעת לקבל עזרה מבחוץ בשביל להצליח להתרומם שוב מחדש ודרך אחרת לצאת מהם היא להקשיב לאלו שכבר חוו משבר קשה בחייהם ודווקא מתוך תחתית התהום שהגיעו שינסו מותניים ובכוחות מחודשים עשו טובה לעצמם, התמלאו באנרגיה, הפעילו מנוע דמיוני ועלו וצמחו מתוך המשבר והיום הם משמשים השראה ודוגמה לאחרים. דווקא לראות אדם שיצא מהתופת של עצמו נותן סוג של דחיפה ושינוי חשיבה לגביי עצמך וזה מה שצריך בשביל להתחיל ולחיות מחדש עם חשיבה אופטימית ושמחת חיים על הקיים.

הקשבה מרפאת

יש מרקם מגוון לטיפול בפסיכותרפיה כשהמטרה להביא את המטופל לתובנות נפשיות שיעזרו לו להתמודד ולחיות את חייו ללא או לצד הבעיה מבלי שתפגום באיכות ובשגרת חייו כשברשותו כלים שקיבל במהלך הטיפול להגשים ולהעצים את עצמו. בשביל שהטיפול בפסיכותרפיה יצליח חשוב שתהיה כימיה בין המטופל למטפל. הדינמיקה האינטנסיבית הופכת את הקשר לקרוב מאד וחשוב שהמטופל ירגיש ביטחון ואמונה עם המטפל שלו. המטפל מאידך חייב להיות בעל יכולת הקשבה גבוהה וללמוד מתוך זה כיצד לתקשר, להבין ולהביא את המטופל לידי נינוחות תקשורתית.

המשברים יכולים להיות:

  • משברים בחיים בתחום המקצועי
  • משברים בחיים בתחום האישי
  • משברים בחיים בתחום הנפשי
  • משברים בחיים בתחום הכלכלי
ד"ר שוורץ ישעיהו – פסיכותרפיסט מומחה
טיפול בחרדות ובמשברים, טיפול אישי, טיפול זוגי ומשפחתי
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:

הנפש ושיטות רפוי רבות לה

על מנת להבין אילו שיטות טיפול נהוגות בתחום הפסיכותרפיה נציין להלן את הפופולריות והשימושיות ביותר:

  • טיפול פסיכואנליטי – מיסודו של זיגמונד פרויד שהאמין שיש לאדם מודע ולא מודע ודווקא התת מודע הוא זה שמפעיל את האדם. דרך טיפול המתמשכת לעתים שנים. המטופל שוכב כשלמראשותיו יושב המטפל, ללא קשר עין, ובאמצעות דו שיח גורם למטופל להציף את האינפורמציה המודחקת ולהפגיש אותה עם המודעות לאחריה מגיעים לתובנות והארה לגביי ההתנהלות האישית בהמשך.
  • טיפול דינמי – לכל אדם קונפליקטים פנימיים המקשים עליו לקבל החלטה. טיפול פסיכותרפיה דינמי מביא את המטופל ליצירת תובנות על הקונפליקטים והדרך להתמודד איתם. הטיפול מתבצע בישיבה אחד מול השני. לעיתים יש צורך בשנים של טיפול כזה ולעיתים מספיקות 20 פגישות בשביל לפתור את הבעיה.
  • טיפול במשחק – פונה בעיקר לטיפול בילדים אשר אינם יודעים להביע את עצמם ולכן דרך המשחק המסוגלות לספר מה מפריע הרבה יותר טובה. מתוך המשחק נוצר דיאלוג בין הילד למטפל שאמור בסופו של דבר לגרום לילד לצמיחה אישית והתפתחות מיטבית.

טיפול אישי מלב אל לב

טיפול אישי כשמו כן הוא, טיפול ממושך באמצעות מטפל אחד ויחיד אשר יש לו הכשרה באחת מקשת אפשרויות הטיפול הקיימות היום. הטיפולים ניתנים לרוב למטופל באופן שוטף ומחזורי כל עוד הוא יזדקק להם. הצורך בקבלת טיפול אישי מגיע מתוך הבנה של הסביבה או של המטופל עצמו שמשהו לא תקין בחשיבה או בהתנהלות היום יומית בעקבות אירועים כאלה או אחרים שפקדו אותו בחיים ומאיימים על השפיות, על התנהלות בשגרה, על חיי המשפחה. טיפול אישי בפתרון הבעיה יכול להיות אחד מהאפשרויות הבאות:

  • טיפול בתחום הפסיכולוגי
  • טיפול בתחום רפואת המשפחה
  • טיפול בתחום הרפואה ההוליסטית
  • טיפול אישי בתחום הזוגי
  • טיפול אישי בתחום העצמה אישית

בחירת מטפל אישי טוב

רבים מן המטופלים לפני שמבינים את הצורך בעזרה מבחוץ, מנסים לפתור את המכשול בכוחות עצמם ומתייאשים או נכשלים אחרי מאמצים רבים, איבוד אנרגיה וביטחון עצמי. הצלחתו של טיפול אישי תלויה רבות בבחירה של מטפל נכון. המלצות של חברים ומשפחה הם בעלות חשיבות רבה בעת התלבטות בין כמה מטפלים ואפשרות אחרת היא סיור באתרי אינטרנט בהם מוזכר שם המטפל. בשיטוט בתוך אותם אתרים אפשר להניב תוצאות ולראות חוות דעת של מטופלים אחרים. מומלץ לקיים שיחה ראשונה עם המטפל רק בשביל לבדוק ולגשש אם יש כימיה בתקשורת בין שני הצדדים, במידה ולא ממשיכים לחפש מטפל אחר עד שמוצאים. זה ברור שקיים קושי נפשי להיפתח בצורה אינטימית מול אדם ועל אחת כמה וכמה עם כזה שלא נעים לדבר איתו, לכן סוגיית התקשורת, הכימיה, הנראות והמקום מאד חשובים בעת בחירתו של מטפל טוב.

הוצאות טיפול שוות לכל כיס

בעבר טיפול אישי לא נתפס כהכרח ולכן היה מיעוט במטפלים שברשותם קיימת הסכמה מתאימה לצד העובדה שטיפולים נפשיים היו מאד יקרים. עם השנים נעשו רפורמות שונות במערכת הבריאות, חלקן מרחיקות לכת בתחום מתן שירותי הרפואה המתקדמים, מה שהביא גל של מטפלים ברי הסמכה בנוסף לסבסוד כספי של קופות החולים מה שמקל על חולים לא לפחד היום לגשת להיבדק ולקבל את הטיפול הכל כך חשוב לאיכות חייהם והמשך בשגרת היום, יום עם חיוך.

טיפול בנבכי הנפש

מיוונית פסיכו-נפש, תרפיה-טיפול והכוונה היא לטיפול נפשי, רגשי לרוב אחרי טראומה בעקבות משבר בחיים, תאונה, מצוקות נפשיות וכל אירוע אחר הפוגע בנפש ובגינו זקוק המטופל לטיפול פסיכותרפיה. הטיפול מתקיים באמצעות שיחות מרובות בין המטפל למטופל. על המטפל להיות מוסמך ובעל רישיון לעסוק במקצוע הפסיכותרפיה. בארץ מי שיכול לעסוק בפסיכותרפיה הם פסיכולוגים קליניים, פסיכיאטרים ובמיעוט מרפאים באמצעות אמנות ושיטות ייחודיות אחרות החייבים ללא יוצא מהכלל רישיון ממשרד הבריאות המאשר להם לתת טיפולים העוסקים בנפש האדם.

כתבה זו פורסמה עבור: ד"ר שוורץ ישעיהו – פסיכוטרפיסט מומחה ומטפל אישי
בר אילן 36, נתניה | טלפון: 09-8824364, פקס. 09-8322571

Bookmark the permalink.