יותר ניצולי שואה יקבלו פיצויים : בדקו אם גם לכם מגיע

התמודדותם של ניצולי שואה אשר נרדפו על ידי הנאצים היא יום יומית. אנשים ניצולי שואה מעידים לא פעם כי מעולם לא יצאו מהחוויה ועל אף שעברו שנים רבות הם עדיין יכולים לחוות את תחושת הרדיפה. לאחרונה אושר חוק רדיפת הנאצים הקובע שוויון מוחלט בין ניצולים ללא תלות בתאריך עליתם לארץ. על מימוש זכויות לנפגעי רדיפת הנאצים בכתבה הבאה.

מימוש זכויות חוק רדיפת הנאצים לניצולי שואה

מימוש זכויות חוק רדיפת הנאצים לניצולי שואה.

תחושת הרדיפה והזיכרונות הקשים מתקופת השואה לא יכולים להיעלם סתם כך ותחושה זו של רדיפת הנאצים תמשיך תמיד ללוות את הנפגעים. מדינת ישראל מכירה בנפגעים ועל כן נחקק חוק רדיפת הנאצים שנועד להקל על ההתמודדות היום יומית כמה שרק ניתן להקל.

עיקרי חוק רדיפת הנאצים

חוק רדיפת הנאצים משנת 1957 מתייחס לפיצוי לנפגעים בדמות של קצבה חודשית, הקלות הניתנות לנפגעים, הטבות והנחות. החוק קבע כי על המועמדים לקבלת הפיצוי וההטבות צריכים לעמוד במספר תנאים:

  • החוק מתייחס לניצולי שואה אשר עלו לארץ ישראל ונשארו אזרחים שחיים כאן בישראל.
  • על ניצול השואה להיות בעל עבר של רדיפה על ידי הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה.
  • על הניצול להיות בעל נכות אשר מקורה הוא רדיפת הנאצים וכי הועדה הרפואית קבעה כי נכותו עומדת על 25% או יותר.
  • החוק מתייחס לניצולים אשר אינם זכאים לתגמולים, קצבאות או פיצויים משלטונות גרמניה.

תיקון לחוק רדיפת הנאצים נעשה בשנת 2014. לפני שנה זו נקבע כי זכאים לפיצויים יהיו רק מועמדים אשר עלו לארץ עד לתאריך 1.10.1953. בשנת 2014 נקבע כי יהיה שוויון בין מי שעלו לפני תאריך זה לבין ניצולים אשר עלו לאחר מכן.

מטרת החוק

חוק רדיפת הנאצים נועד לשרת את ניצולי השואה ולהגן עליהם ככל הניתן למרות העבר הקשה שלהם. חשוב להבין כי הניצולים לא תמיד זכאים לפיצויים מטעם ממשלת גרמניה ולשם כך מעמידה מדינת ישראל תנאים אשר אמורים להקל על חייהם. ההתמודדות של ניצולי שואה כוללת התמודדות רגשית ולא פעם גם התמודדות פיזית כיוון שאלו נפגעו במהלך השואה. עם זאת, לעתים הניצולים לא מצליחים להצליח לממש את הזכויות המגיעות להם, גם כשהחוק עומד לרשותם ולכן הם או מי מטעמם יכולים לפנות אל עורך דין המתמחה במימוש הזכויות.

מימוש הזכויות לנפגעי רדיפת הנאצים

אנשים אשר נרדפו על ידי הנאצים ממש כמו אנשים אחרים אשר זכאים לזכויות שונות, לא פעם מוצאים עצמם לא מצליחים לקבל את הזכויות השונות. במקרים רבים הניצולים עצמם או מי מטעמם מנסים לפעול כדי להשיג את הזכויות אך לא מצליחים לעשות זאת לבד. כיוון שהמשמעות של קבלת הזכויות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים בתחושת נזקקות לבין חיים עם קצבה או פיצוי הוגן, חשוב לקחת את הכלים שמסביב ובמידת הצורך גם לפנות לעורך דין אשר המומחיות שלו היא רדיפת הנאצים.

עורך הדין יוכל לעמוד לצדכם וייצג אתכם כדי שאתם תוכלו לקבל את הקצבה או הפיצויים אשר מגיעים לכם. חשוב להבין כי מימוש זכויות חוק רדיפת הנאצים הוא לא פעם הרבה יותר מזכות המגיעה לניצולים על פי חוק. מימוש הזכויות יכול להיות הבדל בין חיי נזקקות לבין חיים עצמאיים לפחות בבחינה של חלק מהיבטי החיים. לכן, אם אתם או קרוב משפחה שלכם ניצול שואה אשר עונה על תנאי חוק רדיפת הנאצים והוא אינו מקבל קצבה בגין היותו ניצול שואה ממקור אחר, טוב יהיה לבחון האם הוא זכאי לפיצויים או קצבה ולפעול למימושה.

מעוניינים לקבל מידע נוסף בנוגע לפיצויים וקצבת ניצולי שואה?
ניצולי שואה או קרובי משפחה של ניצולי שואה שלא מקבלים קצבה או פיצוי בגין רדיפת הנאצים, צרו קשר ונשמח לסייע.
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:


לאחר אישור הקצבה או הפיצוי

ניצול שואה אשר עבר את רדיפת הנאצים והוכיח את המצב שלו כמו גם את הנכות המתבקשת על פי החוק, יקבל את הקצבה על פי הנכות שנקבעה לו. במידה ולאורך השנים תחול הידרדרות במצבו, ניתן יהיה להגיש בקשה להחמרת מצב ו/או הכרה במחלות נוספות ולקבוע מחדש את הפיצויים המגיעים לו.

מרכיב חשוב בתגמולים הניתנים הוא חיסיון התגמול. הקצבה התשלומים אשר ייקבעו לניצול שואה אשר עבר את רדיפת הנאצים לא תוכל לעבור לאדם אחר והיא לא תוכל לעבור גם לשעבוד או לשמש כערבות (אלא במקרים נקודתיים אשר נקבעו על פי החוק).

התייעצות עם עו"ד המומחה בטיפול נפגעי רדיפת הנאצים

ישנם מצבים אשר טוב להתייעץ לגביהם עם עורך דין מומחה. עורך דין אשר מומחה בתחום רדיפת הנאצים יוכל לסייע במספר מצבים:

  • קבלת הקצבאות הנדרשות והוכחת רדיפה.
  • פניה לוועדת ערר במידת הצורך.
  • הגשת בקשה להחמרת מצב או הכרה במחלות נוספות.
  • תמיכה בשארים לאחר פטירה וזאת במידה וישנן זכויות אותן הם יכולים לקבל.

ישנם ניצולי שואה אשר סובלים ביום יום מתחושות אשר מקורן בעברם הרחוק. העבר אשר אינו מפסיק לרדוף לא ישתנה בעקבות הפנייה לעורך הדין, אך מימוש הזכויות יוכל להקל על החיים במקצת. במידה וניצולי השואה אינם מצליחים לעמוד על זכויותיהם טוב יעשו אם הם או מי מטעמם יפנה לעורך דין אשר ילווה אותם במקצועיות ורגישות דרך הביורוקרטיה

עורך הדין אשר מלווה את ניצולי השואה צריך להיות בעל ידע והכרות מעמיקה עם חוק רדיפת הנאצים. נוסף על כך, על עורך הדין להיות בעל רגישות גבוה כלפי לקוחותיו מצד אחד, אך נחוש ואיתן מול הגורמים הביורוקרטיים על מנת להשיג לניצול את זכויותיו. על עורך הדין להכיר בנוסף את המקרים המיוחדים וגם להצליח לעמוד על הזכויות במקרים אלה.

תפקידו של עורך הדין תמיד ובמקרה של מימוש חוק רדיפת הנאצים בפרט הוא לבחון היכן נמצא הפרט, לאלו זכויות הוא זכאי, אלו פעולות יש לבצע על מנת להצליח לעמוד על אותן זכויות וללכת בדרך שנבחרה במטרה להשיג לניצול את הזכויות המגיעות לו על פי חוק.

עדכוני 2014

עדכון לחוק רדיפת הנאצים בוצע בשנת 2014. עד לשנה זו הקביעה הייתה כי זכאים לפיצויים הם אלו אשר עלו לארץ ישראל עד לתאריך 1.10.1953 וביוני 2014 שונה החוק והשווה את זכויותיהם של יוצאי מחנות וגטאות לזה של נכי רדיפות הנאצים ונקבע שהם  יהיו זכאים לפיצויים וגמלאות ואם, ובתנאי שאינם מקבלים פיצויים ממקור נוסף כמו למשל ממשלת גרמניה. כיוון שהחוק השתנה, ישנם ניצולים אשר יכולים לקבל פיצויים, קצבה או גמלה, אך הם לא מקבלים מסיבה של חוסר הבנת החוק או חוסר הכרות עם התיקון לחוק. במקרים אלה יכולים ניצולי השואה או מי מטעמם לפעול על מנת לקבל את הפיצויים השונים וזאת על פי אחוזי הנכות שיקבלו.

חוק רדיפת הנאצים אשר השתנה אפשר לאנשים רבים להגיש בקשות, אך לא כולם יכולים או מודעים ליכולתם לעשות זאת. עורכי דין אשר מתמחים בתחום יוכלו לסייע לכם גם אם בעבר לא הייתם זכאים לכל פיצוי.

במידה ואתם נמנים עם ניצולי השואה או אם קרובי משפחתכם הם ניצולי שואה ואתם לא מקבלים היום קצבה או פיצוי בגין רדיפת הנאצים, מומלץ מאד שתבחנו שוב את החוק ותוודאו האם אתם עומדים בקריטריונים לקבלת הפיצויים אשר יאפשרו לכם לשפר את חייכם ולו אפילו במעט.

כתבה זו פורסמה על ידי משרד עורכי דין איריס ירון – אונגר ושות'
כתובת: דרך אבא הילל 7, רמת גן | טלפון: 03-5229491

Bookmark the permalink.