טיפול בחרדה : כל מה שחשוב לדעת

אנשים רבים מבלבלים בין המונח פחד לחרדה כשההבדל בניהם הוא שהפחד הוא מול מצב מסכן חיים ואילו חרדה היא התמודדות עם מצב רגשי כשההרגשה דומה לפחד אך הסכנה אינה קיימת באותו רגע שהתופעות השונות מופיעות. פנינו לד"ר דוד איבגי, מומחה לפסיכיאטריה, ביחד איתו עשינו לכם סדר בהבנה, על דרכי טיפול בחרדות ופוסטראומה בכתבה הבאה.

כל מי שחווה מצבים של חרדה סובל מאיכות חיים נמוכה. השוני מתחיל בך..

כל מי שחווה מצבים של חרדה סובל מאיכות חיים נמוכה. השוני מתחיל בך..

חרדות הן מצב פסיכולוגי שיכול להתבטא גם באופן פיזיולוגי, מצב בו האדם מרגיש חוסר שקט בשל סיבות שאינן קשורות במצב מסכן חיים. ההבנה כי חרדה דומה בתחושה האישית לפחד יכולה לעשות סדר עבור רבים וזאת בשל נטייה של אנשים לשפוט אנשים שחווים חרדה. אנשים אשר חווים חרדה עוברים חוויה פיזית ורגשית שמרגישה כמו סכנה אמיתית ולכן החוויה יכול להיות עוצמתית מאד והיא יכולה לפגוע באיכות החיים.

פוסטראומה

פוסטראומה מופיעה לאחר שהאדם נחשף למצב שסיכן את חייו. הפוסטראומה מתבטאת בתופעות פיזיולוגיות כמו למשל הזעת יתר, דפיקות לב מוגברות, סיוטים, בחילות ועוד. כל התופעות הן תגובה למשהו שיכול להזכיר את הטראומה עצמה, גם כשהיא עצמה כבר לא קיימת. למשל, אנשים אשר חוו טילים נופלים יכולים לחוות את החוויה בכל פעם שדבר מה נופל ומזכיר את הרעש של הטיל. המצב יכול להופיע לעתים תכופות או מדי פעם אך הוא מפריע לחיי היום יום.

טיפול בפוסטראומה מאפשר להמשיך את שגרת החיים בביטחה בלי שהתופעות השונות מופיעות שוב ושוב. חשוב להבין כי לבד קשה מאד להתגבר על הפוסטראומה כיוון שהיא מבוססת על אירוע אמיתי. כלומר, האדם חווה חוויה מסכנת חיים והוא מגיב לזיכרון החוויה בכל פעם שמשהו מזכיר לו אותה, מה שיכול לפגוע בחיי היום יום בצורה משמעותית ולהיות מאד מתסכל. טיפול יכול להפחית את החוויה ואף להעלים אותה וכך להחזיר לסובל את שגרת חייו.

ד"ר דוד איבגי – טיפול בחרדות ופוסטראומה
סובלים מחרדות? למה לסבול מאיכות חיים נמוכה? אפשר גם אחרת!  לפרטים נוספים ויצירת קשר עם ד"ר דוד איבגי: 



טיפול בחרדות למבוגרים

כל מי שחווה מצבים של חרדה סובל מאיכות חיים נמוכה. החוויה של החרדה דומה לזו של הפחד, היא אמיתית, היא גורמת לתופעות פיזיולוגיות וגם ניסיונות להיפתר ממנה ולהרחיק את המחשבות לא עוזרות. לכן, חשוב מאד לטפל בחרדה אצל מבוגרים ולהחזיר להם את איכות החיים שלהם.

הטיפול צריך להתבצע עם מטפל מנוסה אשר מומחה בתחום החרדה. מי שמגיע לטיפול בחרדה חייב להבין כי המטפל כבר נתקל במקרים רבים והוא מבין את החוויה ואת ההשפעה שלה על חיי היום יום של המטופלים. המטופל צריך לבטוח במטפל ואם הוא שוקל להתחיל את התהליך אך לא בטוח בעצמו ובתהליך, הוא יכול לשאול את המטפל שאלות, לחקור כיצד מתבצע התהליך ולברר כיצד מתבצע הטיפול עצמו כדי להרגיש בטוח לפני שהוא מתחיל בו.

O.C.D

O.C.D היא הפרעה טורדנית כפייתית. ההפרעה מורכבת משני חלקים; האחד הוא החשיבה והשני הוא הפעולות הנובעות מהחשיבה.

החשיבה – החשיבה בהפרעה טורדנית כפייתית היא של מחשבות שיש בהן מטרד ושהן חוזרות ונשנות באופן אובססיבי. כלומר, אדם אשר חוויה זו מרגיש כי המחשבות שמטרידות אותו חוזרות ונשנות והן אינן נעלות. אנשים אשר סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית יודעים כי המחשבות פוגעות בהם, הם מנסים להימנע מהן ולא מצליחים בכך.

פעולה – הפעולות המתבצעות על ידי אנשים שעוברים את ההפרעה הטורדנית הן פעולות כפייתיות שכוללות טקסים שחוזרים על עצמם. הפעולות נחשבות לבעייתיות אם האדם שמבצע אותן מרגיש הרעה במצבו, הפרעה פיזית ועוד כשהוא לא מבצע את אותן פעולות. הפעולות עצמן מאפשרות לאדם להרגיש טוב יותר ברגע שהוא מבצע אותן אך רק באותו רגע כי הוא בעצם תלוי בהן.

כל מי שחווה O.C.D יעשה טוב אם יפנה לטיפול ויחזיר לעצמו את השלווה כשחשוב מאד לבחור במטפל המומחה בתחום ובעל ניסיון רב.

ד"ר דוד איבגי – מומחה לפסיכיאטריה
כתובת: החלוצים 13, אשדוד | טלפון: 08-8661611

Bookmark the permalink.