נשים : כל מה שרצית לדעת על וולודיניה

כמעט כל אישה יכולה להעיד כי אי פעם סבלה מתחושה של כאב או אי נוחות באזור העריה (הפות). אצל חלק מהנשים מדובר בכאב קל או תחושת אי נוחות קטנה שחולפת, אך אצל אחרות מדובר בכאב חזק יותר שנמשך לאורך תקופה.

וולודיניה

וולודיניה מאופיינת כתחושה של אי נוחות תמידית או כאבים בפתח הנרתיק, כאב תדיר באזור הפות. נשים רבות מתארות זאת כגירוי מכאיב, דקירות ותחושה שורפת באזור. לצערנו, לא רבות הנשים אשר ניגשות להיבדק, בעיקר בשל בושה או חשש, והן ממשיכות לחיות עם התחושות הלא נעימות הללו כל החיים. גם אלו שניגשות לבדיקה, יחזרו בלא ממצאים שכן מדובר במחלה  שכדי לאבחן אותה יש צורך במומחיות.

 מה יכול לגרום להתפתחות של וולודיניה?

וולודיניה יכולה להתפתח כתוצאה ממגוון רחב של גורמים כמו:

  • גורמים זיהומיים – נשים רבות אשר סבלו מזיהומים נשנים וחוזרים באזור הפות חשופות יותר לוולודיניה.
  • גורמים הורמונאליים – אצל מיעוט מהנשים שימוש בגלולות או ירידה ברמת האסטרוגן גורמים לשינויים ברקמות הפות וכתוצאה מכך לתחושות כאב באזור.
  • גורמים נוירולוגיים – גורמים הקשורים להתרבות סיבי עצב באזור הפות ולבעיות בהם.
  • גורמים הקשורים לטונוס גבוה- מתח שירים גבוה, הנקרא גם טונוס, יכול לגרום אף הוא לבעיה. במקרה זה תרגילי פיזיותרפיה וישיבה בכריעה מסייעים לחיזוק רצפת האגן ויכולים לסייע בצורה משמעותית.
  • גורמים גנטיים – ישנם מרכיבים גנטיים התורמים לכך שהגוף לא יתמודד כהלכה עם דלקות ואלו יכולים לסייע בהתפתחות המחלה.
  • גורמים נפשיים – לחץ ומתח נפשי מחמירים את התופעה ואת רמת הכאב.

איך מטפלים ב וולודיניה?

הטיפול בתופעת וולודיניה הינו טיפול אישי המותאם לכל מטופלת על פי הגורמים שתרמו להתפתחות התופעה ועל פי האבחון שלה. הטיפול יכול להיות תרופתי (בעיקר לשיכוך כאבים ולהקלה לפני קיום יחסי מין), הטיפול יכול להיות בעזרת פיזיותרפיה, טיפול פסיכולוגי, ייעוץ מיני, הימנעות מלבוש צמוד מידי ועוד. הכל תלוי במטופלת עצמה ובגורמים אשר מסייעים להתפתחות התופעה אצלה.

אך לכל אלו הצלחה חלקית ולא פעם מגיעים לניתוח. חשוב שאת תכנית הטיפול יתן מומחה בתחום ושהניתוח, במידה שמבוצע לסוגים מסוימים של וולודיניה, יעשה על ידי מי שצבר ניסיון רב בתחום.

חשוב לזכור כי מדובר בתופעה קשה שעלולה להחמיר עם הזמן, אך יש לה פתרון. לכן חשוב לגשת לאבחון וטיפול מוקדם ככל האפשר, למרות אי הנעימות הכרוכה בדבר.

פרופסור יעקב בורנשטיין – מומחה למיילדות וגינקולוגיה, קולפוסקופיה וניתוחים גינקולוגיים.
לקביעת ייעוץ : 04-9001790

Bookmark the permalink.