תו נכה : למי מגיע – ומה צריך לעשות כדי לקבל?

פנה אלינו עוד היום לקבלת פטור מאגרת רישוי ותו חניה 
לבדיקת זכאותכם השאירו את הפרטים או צרו קשר בטלפון 052-912-22-83

מדינת ישראל מאפשרת לאנשים בעלי מגבלה כזו או אחרת לקבל תו נכה אשר מאפשר להם להחנות את רכבם במקומות שיועדו לכך. קבלת תו הנכה מאפשרת לבעלי נכות על סוגיה השונים לקיים אורח חיים מכובד יותר ולבצע בדרך קלה יותר פעולות. בארץ קיימים מאות אלפיי ישראלים הזכאים לתווי נכה כאשר רבים עדיין לא מימשו את זכותם.

אלפי חולים, בהם חולי סרטן זכאים לתו נכה.

אלפי חולים, בהם חולי סרטן זכאים לתו נכה.

תו נכה מאפשר לנכים בעלי מגבלה זו או אחרת להחנות את רכבם או רכב שמסיע אותם במקומות המיועדים לנכים ובמקרים מסוימים במקומות בהם אין חניה. נכה אשר נוסע ברכב (כנהג או כנוסע) רשאי להחנות את הרכב באזורים המסומנים ב"כחול לבן" גם ללא תו מתאים או כרטיס חניה וכן להחנות במקום חניה ציבורי כאשר הגישה למקום הנדרש היא אך ורק דרך חניה ציבורית בתשלום. יש לציין כי שימוש בתו נכה אמור להיעשות אך ורק כשיש נכה ברכב ולא לשימוש אישי שלא משמשים אותו. לכן, בנסיעה ללא נכה ברכב או שאינה לצורך איסוף יש להחנות בחניה רגילה, על אף תו החניה לנכה.

ההליך הנדרש לקבל תו נכה

כל מי שפונה על מנת לקבל תו נכה צריך למלא בקשה ולצרף אליה את המסמכים הנדרשים:

  • תעודת זהות וספח של מבקש הבקשה.
  • מכתב המציין את פרטי הרכב לקבלת התו (ניתן לבקש תו נכה לעד שני כלי רכב). על המכתב להיות חתום על ידי הנכה.
  • צילום רישיונות הרכב המבוקשים לתו הנכה.
  • אישור מהגורם הרלוונטי למקרה הנכות.

הגורמים הרלוונטיים לקבלת התו קשורים בפגיעה עצמה ורוב הנכים יודעים מי קבע את הנכות שלהם ויפנו אל הגורם הרלוונטי.

ניצולי שואה – בכפוף לאישורים של משרד האוצר.

מחלות – מחלות לב, מחלות ריאה כרונית, מחלות שריר ושלד, סכרת, מטופלי דיאליזה.

מוגבלי ניידות- יצטרכו להביא איתם אישור ממשרד הבריאות המעיד על כך שהם בעלי 60% נכות או יותר וכי אי קבלת התו עלולה לפגוע בהם. מוגבלי ניידות ללא אישור ממשרד הבריאות צריכים להצטייד במסמכים רפואיים מלאים רלוונטיים לבקשה.

נפגעי פעולות האיבה- יצטרכו להביא איתם בעת הבקשה אישור מביטוח לאומי המעיד על כך שהם נפגעי פעולות האיבה וכי לתו יש חשיבות עבור מצבם הרפואי.

עיוורים- אין צורך להביא אישור מיוחד אלא לוודא כי ישנו אישור במשרד הרווחה כאשר משרד זה מעביר באופן אוטומטי את האישור הנדרש למשרד הרישוי.

נכי צה"ל- אין צורך להביא אישור מיוחד אלא לוודא כי ישנו אישור במשרד הביטחון כשאישור זה מועבר באופן אוטומטי למשרד הרישוי.

בדוק חינם האם מגיע לך תו נכה
סובל מנכות רפואית? חלית? מימוש זכויות והוצאת תו נכה זו המומחיות שלנו!



תו נכה במקרה של נכות אצל מי שאין ברשותו רכב

ישנם מבצעים בהם מבקש תו הנכות אינו מחזיק ברכב. מצבים אלה יכולים להיות מגוונים כמו גם ילד נכה, מבוגר אשר אינו יכול לנהוג בשל הנכות ועוד מקרים שונים. במקרים אלו הזכות אינה נשללת כשמה שעומד מאחורי החשיבות של התו היא שהאדם הנכה יוכל לקבל את העזרה במידה הנדרשת לו ואם ניתן להקל עליו על ידי אישור בחניית נכה או במקומות המיועדים לכך, עליו לקבל את העזרה. לכן, במידה והאדם הנכה אינו בעל הרכב על בעל הרכב להוציא את האישורים הנדרשים ובניהם:

  • במידה והרכב רשום על שם בן/בת זוג חוקי יש להגיש צילומי תעודות זהות וספח של שני בני הזוג.
  • במידה והרכב רשום על שם בן/ בת זוג ללא נישואים יש להגיש צילומי תעודות זהות וספח ובנוסף לכך מסמך המעיד על הזוגיות כמו למשל הסכם ממון או תצהיר מעו"ד על קיום הזוגיות ובית משותף.
  • במידה והרכב שייך לקרוב משפחה מדרגה ראשונה (אח, הורה, ילד) יש להציג צילום תעודת זהות וספח כשזה מעיד על קרבה משפחתית זו. במידה והרכב רשום על אדם בעל קרבה משפחתית רחוקה יותר יהיה על המגישים להכין תצהיר רלוונטי חתום על ידי עורך דין המעיד כי הרכב משמש את הנכה.
  • במידה והרכב רשום על שם חברה, ליסינג או השכרה יהיה על מגיש הבקשה להגיע עם אישור של הגורם אשר מחזיק את הרכב בתוספת תעודת זהות וספח של הנכה.

ישנם אישורי תו נכה אשר ניתנים גם לארגונים אשר משמשים להסעת נכים ואז הם יכולים להגיש בקשה להוצאת התו על מנת שיוכלו לעבוד ולסייע לנכים כראוי. על מנת להגיש בקשה על הארגונים להמציא תצהיר אשר חתום על ידי עורך דין. בתצהיר יש לכתוב כי הרכב משמש להסעת נכים, שזהו השימוש העיקרי של הרכב ונוסף לכך על הארגון להצהיר כי ישתמש בתו הנכה אך ורק כאשר יש רלוונטיות לצורך סיוע לנכים.

תו נכה תקף למשך 4 שנים מיום קבלתו. לקראת תום התוקף יישלח לנכה תו חדש כאשר במידה והחליף הנכה רכב מומלץ ליצור קשר מוקדם ככל הניתן עם משרד הרישוי. כמו כן, במקרה של מכירת הרכב על הבעלים לפנות אל משרד הרישוי לצורך העברת בעלות וביטול התו.

עזרה בקבלת תו נכה

ישנם מצבים שונים אשר דורשים קבלת עזרה לתו נכה. המצבים אשר אינם ברורים כמו אלו בהם נכה בעל אישור מתאים הוא בעל הרכב, ידרשו פעמים רבים את עזרתו של עורך דין המומחה בתחום. מקרים בהם יהיה צורך בעזרה יכולים להיות כאשר הרכב אינו רשום על שם הנכה או כאשר יש צורך בהוכחת נכות זו או אחרת. ישנם גופים המתמחים בהוצאת תוויי נכה לזכאים, פסגה מימוש זכויות רפואיות אחת מהן.

כאשר הרכב אינו רשום על שם הנכה כמו במקרים של רישום על בן/ בת זוג שאינו נשוי, הרכב רשום על קרוב משפחה שאינו מדרגה ראשונה, הרכב משמש להסעת נכים ועוד יצטרכו אישור חתום על ידי עורך דין להגשת בקשת תו נכה. אך לא רק אלו המקרים ולפעמים ישנם מצבים בהם מסיבות שונות הנכה או מי מקרוביו אינו מקבל את התו לו הוא זקוק ואז עזרתו של בעל מקצוע מומחה בתחום יכולה להיות משמעותית.

חשוב להבין כי נכה (על סוגיו השונים) זקוק לתו נכה על מנת לקיים אורח חיים נורמטיבי ככל הניתן ולכן כאשר התו לא ניתן מסיבה זו או אחרת חשיבות העזרה עולה. לעתים הבקשה מעורך הדין היא פשוטה למדי ודורשת אך ורק הצהרה של המגיש, אך גם כאשר נראה כי המקרה מורכב יותר כמו במקרים בהם עוד לא אושרה הבקשה על ידי ביטוח לאומי (קורה לרוב במקרים של הידרדרות רפואית, מחלה או ניתוח).

Bookmark the permalink.