סובלים מכאבי ברכיים : טיפול חדשני של החלפת מפרק הירך והברך

רבים חושבים כי ניתוח החלפת מפרק הירך או הברך מיועד אך ורק לאנשים בוגרים ולכן הם אפילו לא מבררים אודותיו. נכון להגיד כי רוב המטופלים אשר מגיעים לניתוח הם מבוגרים אשר עברו את גיל 65, אך אין זה אומר שצעירים אשר סובלים מכאבים לא יקבלו את הטיפול המגיע להם. ד"ר נדב שאשא מנתח בכיר במרכז הרפואי בהרצליה HMC ובבית חולים אסותא ת"א מספר לנו כי ניתוחי החלפת מפרק הירך ו/או הברך אלו ניתוחים נפוצים מאד ויש שמצביעים על כך שמעל 5000 ניתוחים שכאלה מתקיימים כל שנה בישראל.

מדי שנה מתבצעים בישראל כ-5000 ניתוחי החלפת מפרקים.

מדי שנה מתבצעים בישראל כ-5000 ניתוחי החלפת מפרקים.

כאבי ברכיים או ירכיים אינם עושים הפרדה בין גיל המטופלים ולכן גם צעירים אשר סובלים מכאבים כתוצאה מפעילות לא נכונה, תאונה, מחלה או נטייה גנטית לפגיעה במפרקים, יוכלו לברר אודות הניתוח. כיוון שלרוב לצעירים יש שנים רבות להסתובב עם המפרק חשוב לא פחות לברר אודות ההליך הניתוחי, המנתח והמומחיות שלו בליווי צעירים.

המטרה של ניתוח החלפת ירך או ברך היא לאפשר למטופלים לנהל שגרת חיים טובה ככל הניתן ולהמנע מתלות בסביבה. אנשים אשר אינם יכולים לנוע בכוחות עצמם מוצאים עצמם נמנעים מבילויים או אפילו מורידים מאיכות חייהם בפרטים הקטנים. הימנעות מחיי חברה (אצל צעירים ומבוגרים) אשר נובעת מקושי להתמודד עם הכאב הבלתי פוסק יכול לבוא לפתרון לאחר התייעצות עם אורתופד מומחה בתחום. הניתוח עצמו נועד להחליף מפרק אשר עבר שחיקה או פגיעה והוא אינו מתפקד עוד במיטבו. בעת הניתוח מחליפים את המפרק לשתל מלאכותי וזה מלווה את המנותח לאורך כל חייו ומחזיר לו את איכות החיים שקדמה להליך הניתוחי. על מנת לבצע ניתוח החלפת מפרק הירך או הברך יש קודם כל לבצע אבחון של הכאב במקום, לערוך בדיקות מקדימות והדמיות ובהתאם יבחר הרופא המנתח את הדרך הטובה ביותר לבצע את ההליך כך שהמנותח יוכל לחזור לשגרת חייו מהר ככל שניתן ועם הטבה מקסימלית.

כאבי ברכיים וירכיים – המקור

המקור לכאבי ברכיים או ירכיים יכול להיות שונה מאדם אחד לאחר כאשר על מנת לבחור את דרך הטיפול הטובה ביותר למטופל חשוב לאבחן קודם כל את המקור לכאב וכאשר זה המקור יכול להיות:

פעילות יתר – בעיקר אצל צעירים יכולה להיות תופעה של פעילות ספורטיבית עודפת אשר לא מתבצעת נכון. צעירים או מתאמני כושר אשר אינם מקבלים הנחייה ראויה כיצד לפעול וכיצד לשמור על גופם עלולים למצוא עצמם מפעילים מאמץ מיותר, לגרום לכאבי ברכיים וירכיים ולפגיעה משמעותית שעלולה להסתיים גם בניתוח.

מחלות – מחלות ראומטיות וזיהומים יכולים להוביל לכאבי ברכיים וירכיים. לעתים המקור לכאב אינו בהכרח במפרק עצמו ולעתים הוא מופיע לאחר שבר, נקע או פגיעה באזור כשהטיפול הראשוני לא הספיק דיו כדי לטפל במקום והשאיר כאב שלעתים ייפתר רק בניתוח. טיפול מוקדם יכול לפעמים למנוע או לדחות את הניתוח ובכל מקרה של כאבי מפרקים יש לפנות לגורם מטפל לאבחון.

ליצירת קשר עם ד"ר נדב שאשא מלאו את פרטיכם:
ד"ר נדב שאשא – מנתח מומחה לחלפת מפרק הירך והברך
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:

תסמינים לכאב

כאבי ברכיים וירכיים יכולים להפריע להתנהלות היום יומית והם יכולים להתבטא בכאב בלבד או גם להפריע מבחינה פיזית לתנועה. כאבי הברכיים וירכיים יכולים להתבטא גם בהפרעה חברתית. כלומר, הכאבים יכולים לגרום לעצבנות, אי נינוחות ולמנוע מהאדם ליצור קשרים חברתיים. כל אלו יכולים להוביל לתפקוד לקוי גם בבית וגם מבחינה חברתית וליצור מתחים מיותרים. התסמינים יכולים להיות כמובן גם פיזיולוגיים כמו למשל:

הפרעות בהליכה – הפרעות הליכה יכולות להתבטא בדרכים שונות כולל הופעת כאבים בעת הליכה וקושי בהליכה לאורך זמן (אשר יכול להיות גם מהרכב לחנות או לבית). ההפרעות בהליכה גורמות לכאבים משמעותיים וגם לחוסר יכולת לתפקד כאחד האדם. אנשים אשר סובלים מכאבי ברכיים ומתקשים בעת הליכה עלולים לוותר אפילו על פעולות בסיסיות ביותר, מה שמפריע להם בתפקוד בחיים.

חוסר יציבות – אנשים אשר סובלים מכאבי ברכיים וירכיים יכולים לחוות גם חוסר יציבות וזו יכולה לסכן אותם ולהעמיד אותם בפני נפילות. אפילו הליכה פשוטה כמו גם עליה במדרגות יכולה להוביל לנפילה, שברים ומגבלה אמיתית. חוסר היציבות עלול לפגוע גם בביטחון העצמי של מי שסובל מכאב ולגרום לבידוד חברתי אשר נובע מחוסר רצון לצאת מהבית או למקומות ציבוריים שאין בהם הכרח.

לא כל רופא אורתופד עוסק בניתוחים ולא כל מנתח מומחה לניתוח החלפת מפרק הירך והברך. לכן חשוב לבחור מנתח מומחה להחלפת מפרק הירך והברך. אמנם מצד אחד מעל ל- 95% מהמנותחים מעידים על שיפור משמעותי במצבם לאחר הניתוח, אך מצד שני חשוב לזכור כי רוב הניתוחים מתבצעים על ידי רופאים מנתחים מנוסים ואלו מלווים בצוות מקצועי. הניתוח של החלפת המפרק יכול לשנות מן הקצה אל הקצה את אורח חייו של המנותח ועל כן גם אם הוחלט ללכת לניתוח חשוב שלא להסתפק רק באבחנה זו אלא גם לקבל בחירה מעמיקה של הרופא המנתח.

כתבה זו פורסמה עבור: ד"ר נדב שאשא – מנתח מומחה להחלפת מפרק הירך והברך.
מנתח מומחה במרכז הרפואי בהרצליה HMC ובבית החולים אסותא ת"א.
מרפאות: דרך יגאל אלון 96 כניסה A קומה 1, תל אביב, טלפון: 050-6882005
מדיקל סנטר, הרצליה, טלפון: 09-9592999
טופ מדיקל, מדינת היהודים 89, בניין E קומה 14, הרצליה פיתוח, טלפון: 09-9509697
רחוב המייסדים 41 קומה 1, אבן יהודה, טלפון: 1705252759

Bookmark the permalink.