ניתוחי כתף : סובלים מכאבים? מה אפשר לעשות

רבים מאיתנו חווים כאבים אורתופדיים כאלה ואחרים כשאלו יכולים לנבוע מאורח החיים המערבי אותו אנו חיים או מפציעות. אורח החיים המערביים כולל חוסר תנועה, ישיבה שלא פעם פוגעת בנו כמו למשל ישיבה מול מחשב שעות רבות בסביבה לא ארגונומית עבודה עם הידיים מעל לגובה הכתף למשך לאורך זמן רב. פציעות אורתופדיות קורות כל הזמן והן יכולות להיות תוצאה של פגיעה ישירה כמו לאחר תאונת דרכים או נפילה והן יכולות להיות תוצאה של פעילות לא נכונה כמו למשל התעמלות ללא ביצוע חימום מתאים. פנינו אל ד"ר אבי שזר, מנתח אורתופד מומחה ושמענו ממנו על סוגי הכאבים הקיים ודרכי הטיפול.

סובלים מכאבים בכתף? יש מה לעשות.

סובלים מכאבים בכתף? יש מה לעשות.

מנתח אורתופד מומחה

מנתח אורתופד מומחה הוא מנתח עם מומחיות לאורתופדיה. כיום תחום האורתופדיה מתחלק להרבה תת תחומים ומומלץ לפנות לאורתופד שעיקר עיסוקו בתחום הספציפי. במידה ויש לכם בעיה בכתף, עברתם פריקת כתף, קרע של הגידים או שבר, בוודאי תרצו לקבל את דעתו של רופא מומחה בעל ניסיון רב בתחום. רופא שמתמקצע בתחום ספציפי כמו כתף למשל, ידע לאבחן את הבעיה ולהציע פתרון בין עם שיקומי תרופתי או ניתוחי. במידה ותזדקקו לניתוח כמובן רופא מומחה בתחום יהיה בעל הניסיון הרב ביותר בבצוע ניתוחים אלו.

פריקת כתף

פריקת כתף הוא מצב בו ראש עצם הזרוע יוצאת ממקומה. הפריקה יכולה להיגרם כתוצאה מנפילה, פגיעה או כתוצאה ממשיכה חדה של היד אשר מובילה למשיכה חזקה של הכתף. לאחר פריקת הכתף יכולות להופיע תופעות שונות ובהן כאב חד בכתף וקושי להניע את הכתף. מצב כזה הוא מצב דחוף הדורש פניה למיון והחזרת הכתף למקום.

פריקות חוזרות – חוסר יציבות בכתף
אחת הבעיות בעיקר בצעירים לאחר פריקת כתף היא אירועים חוזרים של פריקה בה צריך לפעמים הכתף חוזרת לבד ולפעמים נזקקים לשוב ולפנות למיון. מצב של פריקות חוזרות נקרא חוסר יציבות בכתף ודורש לרוב ניתוח לצורך ייצוב של הכתף. כמובן שלצורך הערכת מידת הנזק ואפשרויות הטיפול יש לפנות למומחה כתף.

שבר בכתף

שבר זה ייגרם לרוב בשל חבלה כמו נפילה או תאונת דרכים. השבר יוביל למספר תופעות ובהן מגבלה משמעותית ביכולת התנועה של הכתף ושל היד וכן לאזור נפוח ועיוות. את השבר מזהים לאחר תלונה של המטופל באמצעות צילום רנטגן ולאחר מכן ניתן לקבוע כיצד ניתן לטפל בו. לרוב, בשלב הראשוני יתאימו קיבוע של היד עם מתלה על מנת להפחית כאבים. לרוב, השבר יתאחה מעצמו ויאפשר חזרה לתפקוד נורמטיבי, אך ישנם מקרים של שברים מורכבים או החלמה לא מלאה בהם ישקלו לבצע ניתוח לקיבוע השבר, ניתוח שאמור לסייע לאיחוי טוב יותר של האזור ואחוזי החלמה גבוהים.

קרע בשרוול מסובב

מפרק הכתף הוא בעל טווח התועות הגדול בגוף. כדי לאפשר זאת אין כמעט מגע בין העצמות והמפרק נתמך על ידי שרירים שתפקידם לשמור על ראש הזרוע במקומו. השרירים הללו נקראים שרירי השרוול המסובב. שרירי השרוול המסובב הם מקור מאוד שכיח לכאבים בכתף אם כתוצאה מדלקת או מקרעים. השרירים מתחברים לעצם דרך גידים שהם ההמשך הישיר של השריר. הקרע לרוב מתרחש באזור החיבור של הגיד לעצם. קרע של גיד יכול להיגרם מפגיעה באזור כגון נפילה או מתיחה אבל שכיח יותר שקרע ייגרם כתוצאה משחיקה של הגידים. לרוב, הקרע מוביל לכאבים בעיקר בתנועות והרמה של הדי וגם בשינה. במקרים רבים גם למגבלה קלה עד קשה בתנועה, מה שיכול לפגוע באיכות החיים ובהתנהלות היום יומית. על מנת לבצע אבחון של הקרע משמשים באמצעי הדמיה אולטרה סאונד או MRI. קרע לא מחלים לבד אבל במקרים רבים ניתן בעזרת פיזיותרפיה להפחית את הכאבים ולשפר את התפקוד. במקרים מסויימים ידרש טיפול ניתוחי לקרע. לצורך הערכת הקרע והאפשרויות לטיפול יש לפנות לרופא מומחה.

ד"ר אבי שזר – מנתח אורתופד מומחה
סובלים מכאבי כתף? השאירו פרטים ונחזור אליכם:
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:


ארטרוסקופיה

ארטרוסקופיה היא טכניקה ניתוחית זעיר פולשנית בה הפעולה מתבצעת דרך מספר נקבים קטנים בהכוונה של מצלמה המוחדרת לכתף. המנתח יכול לראות את הכתף מבפנים במסך וידאו ולבצע פעולות כולל ניקוי ותפירה מבלי שיהיה צורך בפתיחה. בצורה כזו הנזק לרקמות סביב למפרק מינימלי וההחלמה קלה יותר למטופל.

תיקון קרעים

כאמור הקרעים אינם מחלימים מעצמם. במצב בו הוחלט על טיפול ניתוחי יבוצע ניתוח לתיקון הקרע. הניתוח כיום מבוצע לרוב בטכניקה אטרוסקופית. בניתוח מבוצע תפירה של הגיד הקרוע חזרה לעצם בעזרת עוגנים. עוגן מאין בורג המתברג לעצם ומחוברים עליו חוטים אותם מעבירים דרך הגיד הקרוע וכך מצמידים אותו חזרה לעצם. בהמשך הריפוי הגוף ייצור חיבור ביולוגי בין העצם לגיד. לאחר הניתוח יש צורך בתקופת שיקום ממושכת של מספר חודשים עד לחזרה לפעילות רגילה.

החלפת מפרק

החלפת מפרק הכתף תעשה במקרים של פגיעה ושחיקה קשים של המפרק שאינם ניתנים לתיקון. ניתוחים אלו מיועדים לגיל המבוגר ומאפשרים חזרה לתפקוד טוב והפחתה ניכרת בכאבים למרות שלא בהכרח מאפשרים פעילות ספורט ועבודה מאומצת. ניתוחי החלפת מפרק מתבצעים כל הזמן והם מאפשרים למטופלים, ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר.

ארטרוסקופיה

ארטרוסקופיה היא טכניקה של ניתוח פתוח אשר מאפשר לבצע תפירה של הקרעים במפרק הכתף. בשיטה זו ניתן להשיג תוצאות טובות עבור מפרק הכתף ושיפור משמעותי של התנועתיות וכל זה מבלי לבצע הליך מורכב שעלול להכביד על הגוף.

כתבה זו פורסמה עבור ד"ר אבי שזר – מנתח אורטופד מומחה בכיר
סגן מנהל המחלקה האורתופדית במרכז רפואי העמק
קניון לב המפרץ (יס פלנט) קומה 3 מרפאות אסותא | קאנטרי קלאב עפולה קומת כניסה , שדרות דובנוב
לכל המרפאות טלפון לזימון תורים : 052-4224623

Bookmark the permalink.