חתונה אזרחית : כל מה שרציתם לדעת

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות בוחרים להתחתן בחתונה שלא דרך הרבנות, כאשר לפעמים מדובר מתוך כורח, כי הרבנות אינה מכירה ביהדותם, ולעתים מדובר בהתנגדות לטקס האורתודוקסי מטעמי ערכים ואורח חיים שונה. מדי שנה ישנה עליה משמעותית ומודעות בקרב זוגות הבוחרים להתחתן בחתונה אזרחית, כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול בכתבה הבאה.

מדי שנה יותר זוגות מצטרפים אל שורותיה של הקהילה האזרחית בישראל.

מדי שנה יותר זוגות מצטרפים אל שורותיה של הקהילה האזרחית בישראל.

המציאות היא, כי במדינת ישראל של שנת 2015 הגוף שבידו השליטה הבלעדית בענייני המעמד האישי – נישואים וגירושים – הוא גוף דתי-אורתודוקסי, הרבנות הראשית, ומכיוון שרבים רואים עצמם כחילוניים או כלא אורתודוקסים, ומאמינים בחופש הבחירה בנישואין, הרי הם בוחרים שלא להתחתן דרך מוסד שאינם מאמינים בו.

חתונה דרך הרבנות היא טקס המתקיים על פי ההלכה היהודית-אורתודוקסית, זו שאינה מכירה בזרמים השונים של היהדות – חילונים, רפורמיים, קונסרבטיבים. מתוך כך, זוגות שאמונתם שונה מרגישים פעמים רבות כי נגזר עליהם לבטא את אהבתם בדרך שאינה מתאימה להם, ואפילו נוגדת את תפיסת עולמם. גזירה זו כאמור, אינה חייבת להיות מוחלטת, ובפועל בשנים האחרונות זוגות רבים בוחרים לקיים טקס נישואים אחר, כזה המתאים להם, מדבר אליהם והם שותפים בעיצובו.  טקס כזה יכול להיות יהודי-דתי: קונסרבטיבי או רפורמי, או טקס יהודי-חילוני, שרבים מזהים אותו עם טקס חתונה אזרחי.

אופי טקס הנישואין

כפי שכל אהבה היא שונה ומיוחדת כך הטקס החילוני-אזרחי יכול להיות אישי וייחודי. זהו טקס שאינו מתנגד לחלקים רבים ויפים שקיימים בטקס היהודי, ומתאים אותם לסגנון החיים והערכים המודרניים, כמו למשל שוויון בין המינים בטקס. עורך טקסים מנוסה יאפשר לזוג במהלך ההכנה לטקס, להכיר את משמעויות הזוגיות והסמליות של הטקס היהודי, לבחור את המרכיבים המתאימים לו, ולמצוא את הדרך הטובה והעמוקה ביותר עבורם לבטא את אהבתם. עורך הטקס נותן מניסיונו המלצות לזוג כיצד יתקיים הטקס ויחדיו הם מחליטים על כתיבת כתובה זוגית, ביטוי דברי אהבה, נוסחים של ברכות, מוזיקה ועוד. המטרה של הכנת טקס החתונה יחד עם עורך טקסים מנוסה היא להצליח להביא את הייחוד של הזוג לידי ביטוי אל מול אורחיהם. כולם יודעים כי יום החתונה הוא אחד הימים המרגשים והמשמעותיים ביותר בחיי כל זוג וכאשר הטקס מבטא את הזוגיות באופן המותאם לזוג המשמעות שלו תהיה גדולה יותר, מתאימה בדיוק לזוג, וזיכרון של חוויה אותנטית לכל חייהם המשותפים.

אילה שני – עורכת טקסים  צרו קשר עכשיו לעריכת טקס הנישואין שלכם
דמיינו לעצמכם טקס שמתאים לעולמכם, לדרך חייכם ולסגנונכם. טקס שמבטא אתכם במילים, מוזיקה, ברכות ואווירה.
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:

כל ישראל שווים

טקס חתונה אזרחית מאפשר לכל הזוגות לחוש שווים. שווים זה לזו ושווים לאחרים. בעוד שההלכה האורתודוקסית בנוסח הרבנות אינה מכיר בזוגות "מעורבים", דורשת הוכחת יהדות מעולים שהגיעו לארץ ואינה מכירה בנישואים חד- מיניים, בטקס של חתונה חילונית-אזרחית אין כל מגבלות, וכל זוג שרוצה בכך יכול לערוך טקס בחיק משפחתו וחברים. זוגות רבים אשר מסתכלים על טקס החתונה האורתודוקסי אינם מסכימים עם חוסר השוויון לאורך הטקס כשבתוכם הם מאמינים שהם שווים ורוצים לבנות בית שוויוני. חוסר השוויון בטקס (אשר מפלה בין בני הזוג או בינם לבין זוגות אחרים) מפריע לרבים וכמובן שבטקס נישואין חילוני-אזרחי השוויון והחופש הם ערכי יסוד.

בטקס המותאם לזוג יכולים השניים לבחור להחליף טבעות, לומר זה לזו את דברי האהבה שלהם ולבטא כל ערך אחר שיחפצו בו, ובכל דרך. הטקס מטבעו פתוח וייחודי והתכנון צריך להתאים לבני הזוג ולבטא את אהבתם וזוגיותם. טקס חתונה חילוני-אזרחי מאפשר לבני הזוג להרגיש שווים ואמתיים בפני עצמם ובפני אורחי החתונה.

הכרה של מדינת ישראל בנישואין

יש לזכור, עם זאת, כי מדינת ישראל מכירה אך ורק בנישואים אשר מתקיימים במסגרת מוסדות הדת ורק לאלה שהדת מכירה בהם, מגבלה רצינית עבור זוגות רבים, אזרחים טובים במדינה לכל דבר ועניין. וכך, זוגות אשר יהדותם מוטלת בספק (על פי הרבנות כמובן) יידרשו להביא הוכחת יהדות או שלא יוכלו בכלל להתחתן בארץ במסגרת הדת; זוגות בני אותו המין וזוגות "מעורבים" לא נחשבים בכלל לגיטימיים במסגרת הרבנות. זוגות אשר בוחרים לערוך טקס חתונה אזרחית בארץ יוכלו להמשיך לחיות כזוג לכל דבר אך אם ברצונם לשנות את הסטטוס בתעודת הזהות ובמשרד הפנים יהיה עליהם לצאת אל מחוץ לגבולות המדינה כדי להתחתן (כמובן, ישנם זוגות רבים אשר מתחתנים בחתונה אזרחית וחיים כזוג לכל דבר בסטטוס "ידועים בציבור" גם מבלי להיות רשומים במוסד זה או אחר).

תכנון חתונה אזרחית כך שתבטא את הזוגיות שלכם

תכנון הטקס בחתונה האזרחית צריך להביא לידי ביטוי את שני בני הזוג, את תפיסת עולמם, אופיים, הזוגיות שהם בונים ועוד. עורך טקסים מנוסה מסייע ומדריך את בני הזוג לערוך את הטקס המתאים להם, מנחה את הטקס על כל משתתפיו, ומאפשר יצירת חוויה מרגשת מתוך בחירה. כאשר עורך טקס מקיים חתונה יהודית-חילונית-אזרחית, הזוג יביא לידי ביטוי את האהבה שלו כפי שהוא מאמין בה.

כתבה זו פורסמה עבור אילה שני – עורכת טקסים
משרד: 03-5739389  אילה שני: 050-2435000

Bookmark the permalink.