תו נכה : כל השאלות הרלוונטיות בתחום

תו נכה הוא תו אשר ניתן לאנשים בעלי נכות כלשהי ובתנאי שנקבע כי תו זה יוכל לסייע להם ביום יום. רבים אשר נושאים עימם מגבלה זו או אחרת רוצים לדעת מהו תו נכה, האם הם זכאים לקבלו וכן לאן עליהם לפנות ומי יכול לעזור להם בכך. השאלות הרבות אשר עולות סביב הנושא רלוונטיות לכל מי שזקוק לתו ואלו מפורטות עם התשובות העדכניות בתחום.

אלפי חולים, בהם חולי סרטן זכאים לתו נכה.

אלפי חולים, בהם חולי סרטן זכאים לתו נכה.

מה משמעותו של תו נכה

תו נכה הוא תו/ סימן אשר מאפשר לבעליו להחנות את רכבו במקום המסומן לחניית נכים ובמקומות מסוימים אחרים המותרים לו על פי חוק (כמו למשל במקומות מסוימים המסומנים בכחול לבן) כאשר לרוב מדובר במקומות אשר לא מפריעים לתנועה עצמה. החוק אומר כי ניתן להשתמש בתו הנכה לחניה במקומות המתאימים לכך בתנאים הבאים:

  • כאשר הנכה נמצא ברכב הנושא תו נכה.
  • כאשר תו הנכה מוצמד לחלון הקדמי מצד שמאל או לחלון הנהג.
  • כאשר הרכב משמש לאיסוף נכה, במקרה והוא אינו ברכב (כלומר ניתן להשתמש בתו הנכה כאשר החנייה היא במקום אליו הנכה אמור להגיע).

חשוב לדעת כי ישנן רשויות בהן ניתן להחנות בכחול לבן אך באחריות הכנה לבחון האם העירייה במקום מאשרת זו או לא (כיוון שאין מדובר בתקנה ארצית). כמו כן, בעל תו נכה פטור מתשלום דמי חניה במקומות ציבוריים כאשר הדרך היחידה להגיע אליהם היא דרך חנייה בתשלום בלבד.

בנוסף לכך, תיקון לחוק קובע כי בעל תו נכה זכאי לנסוע בנתיב של תחבורה ציבורית ובתנאי שהנכה נמצא ברכב (כנהג או כנוסע). זכאות נוספת לבעלי תו נכה באה לידי ביטוי בתשלום מופחת של אגרת הרישוי כאשר הנכה ישלם 27 ש"ח עבור תשלום האגרה.

הטבה נוספת אשר ניתנת לבעל תו נכה אשר מציג אותו ובתנאי שהוא זה שנוהג היא בתחנות הדלק. בעל תו נכה אשר נוהג בעצמו ברכב זכאי לקבל שירות מלא מעובד התחנה במחיר של תדלוק עצמי (כמובן בתחנות בהן ישנו הבדל במחיר).

בדוק חינם האם מגיע לך תו נכה
סובל מנכות רפואית? חלית? מימוש זכויות והוצאת תו נכה זו המומחיות שלנו!



מי זכאי לקבל תו נכה?

הזכאות לקבלת תו נכה חלה על אנשים שונים כאשר עליהם לענות על אחד מהתנאים שנקבעו על פי חוק. אדם אשר נקבעו לו 60% נכות רפואית או יותר נקבע כי התניידות ללא רכב עלולה לפגוע בו יהיה זכאי לקבלת התו. אדם אשר זקוק לכיסא גלגלים לצורך התניידות (אינו חייב להיות עם מגבלה ברגליו) יקבל תו נכה וכך גם אדם אשר רגליו נכות. כמו כן גם עיור בעל תעודה מטעם משרד הרווחה יוכל לקבל תו נכה וכן הורים לילד נכה אשר עומד באחד מן הקריטריונים של הנכה.

לאיזו תקופה ניתן תו הנכה?

כאשר ניתן לאדם או להוריו תו נכה הוא יינתן לו למשך תקופה של 4 שנים אלא אם נקבע כי לנכה אושר תו לצמיתות אשר תקף ל-8 שנים. במקרה של תו נכה התקף ל-4 שנים יש לחדש את התו 90 יום לפני מועד פקיעתו ובמקרה של תו הניתן לצמיתות יישלח לביתו של הנכה תו חדש באופן אוטומטי (כאשר יש לעתים לבחון את הכתובת במקרים של מעברי דירה).

אלו סוגי תוי נכה קיימים?

ישנם סוגים שונים של תו נכה. סוג אחד הוא תו כחול שמסומן עליו סמל של כיסא גלגלים. תו זה משמש נכים אשר מוגבלים ברגליהם וזקוקים לכיסא גלגלים. סוג נוסף הוא תו המגיע עם סמל משולש ירוק והוא משמש לנכים אשר יש להם מגבלה אך אינם זקוקים לכיסא גלגלים (כמו למשל חולי לב). סוג נוסף הוא של נכי צה"ל והוא יהיה עם סימון של כלנית.  מבחינת החוק, שלושת התווים השונים שווים ומאפשרים לרכב להחנות במקומות שהורשו לכך.

מי זכאי לקבל תו נכה?

באופן כללי ניתן לומר כי זכאים לתו נכה נכים בעלי 60% נכות ומעלה, עיוורים וכן הורים של נכים (כאשר הרכב יכול להיות על שמם). את תו הנכה ניתן לקבל עבור רכב הרשום על שם הנכה עצמו, עבור הוריו או עבור קרוב משפחה מדרגה ראשונה (כמו אח במקרים בהם יש צורך) וכן על רכבים נוספים כמו למשל רכב הרשום בן או בת זוג, רכב השייך לאפוטרופוס של הנכה (שאינו קרוב משפחה מדרגה ראשונה) וכן על רכב שמשמש את הנכה אך אינו בבעלותו כמו במקרים של רכבי ליסינג ודומיהם וכל אלה בתנאי שיוצגו האישורים המתאימים לכך.

כיצד ניתן לבקש תו נכה?

על מנת להגיש בקשה לתו נכה על המבקש למלא טופס מתאים בצירוף צילום של תעודת הזהות והספח, מכתב המציין לאיזה מספר רכב מוגשת הבקשה, צילום של רישיון הרכב אשר מופיע בבקשה וכן אם ישנם מקרים של בקשה להחזרי אגרת רישוי (כלומר החזר רטרואקטיבי על תשלום שבוצע) יש לצלם את צ'ק האגרה ולמלא טופס החזר אגרה.

בנוסף למסמכים אלו ולמילוי בקשת תו הנכה יש לקבל אישור על מוגבלות מאחד מהגורמים הבאים:

  • משרד הבריאות – עבור נכים אשר רכבם משמש כאמצעי התנועה עבורו ובריאותו עלולה להידרדר ללא תו זה או אם הוא בעל 60 אחוזי נכות או יותר.
  • ביטוח לאומי, אגף פעולות האיבה – לנכים אשר נפגעו מפעולות האיבה.
  • משרד הרווחה – עבור עיוורים. חשוב לדעת כי האישור מועבר באופן אוטומטי למערכת של משרד הרישוי.
  • משרד הביטחון – עבור נכי צה"ל.

סיוע בקבלת תו נכה

כל אדם זכאי לקבל סיוע אל מול הגורמים השונים ברשויות ולכן במידה ואתם נתקלים בקושי בבקשת קבלת תו נכה או אם נקבעו לכם אחוזי נכות גבוליים ואתם רוצים לבחון האם אתם זכאים ליותר מכך, תוכלו לפנות לבעל מקצוע המומחה בתחום שילווה אתכם לאורך מילוי הטפסים השונים ויסייע לכם להיטיב עם חייכם.

Bookmark the permalink.