בדרך לחתונה : הקושי בגיור – ישראל 2015

מדינת ישראל היא מדינה אשר מרכזת יהודים מכל התפוצות והיא עושה מאמצים להעלות את כל היהודים אליה. חוק השבות משנת 1950 קובע כי מדינת ישראל מקבלת אליה יהודי, מי שאחד מהוריו יהודי וכן מי שסבו או סבתו יהודים. עם זאת, היהדות נקבעת על פי האמא, כלומר מי שאמו יהודיה ייחשב ליהודי ומי שעלה לארץ ישראל כיוון שאביו יהודי (אך אימו אינה) ייחשב כלא יהודי.

למה כל כך קשה להתגייר במדינת ישראל?

למה כל כך קשה להתגייר במדינת ישראל?

הרצון להתגייר

הרצון להתגייר נובע מסיבות שונות כאשר יש מי שבוחרים לעבור את התהליך בשל קרבה ליהדות ויש מי שמעוניינים להרגיש חלק מהחברה הישראלית. עבור השניים ההליך אינו פשוט, אך הוא כמעט תמיד קשה יותר עבור מי שרוצה לעבור אותו כדי להיות חלק מהחברה ולהתחתן בה. כל מי שבוחר לעבור הליך של גיור (ואין זה משנה מה הסיבה לכך) ורוצה להירשם כיהודי יבצע את ההליך דרך בתי הדין הרבניים.

חשוב לדעת כי ישנם אנשים אשר רוצים לעבור הליך גיור שונה, רפורמי או קונסרבטיבי והם יכולים למצוא רבנים או מלווים אשר יסייעו להם בתהליך, אך בסופו של התהליך הם לא ייחשבו כיהודים על פי החוק במדינת ישראל (ומכאן שלא יוכלו להתחתן בגבולות המדינה או להיקבר בכל מקום שירצו). הליך הגיור מסתיים בטבילה במקווה (הן עבור נשים והן עבור גברים) וגברים אשר לא עברו ברית מילה צריכים לעבור אותו בבית חולים, בהליך רפואי ועל ידי רופא כירורג שהוא גם מוהל כאשר הרבנים נוכחיים ומאשרים את הברית.

חתונה אזרחית – נישואים אזרחיים בארץ ובחו"ל
בואו לארגן את החתונה עליה חלמתם מבלי להתפשר!



הקשיים העומדים בפני מי שאינו יהודי

מדינת ישראל היא מדינת היהודים והדבר מתבטא בדרכים שונות ובניהן:

  • אי נעימות – אי הנעימות באה לידי ביטוי אצל צעירים בגיל בית ספר אשר מוצאים עצמם לא פעם מול חברה שרואה בהם שונים.
  • חוסר יכולת להתחתן – מוסד הנישואין מתנהל במדינת ישראל על ידי מוסדות הדת והיא לא מקיימת חתונה אזרחית בתחומה. לכן, כל מי שאינו יהודי (על פי ההלכה, ללא קשר לאמונה), אינו יכול להתחתן בגבולות המדינה. עם זאת, מי שמתחתן בחו"ל ייחשב לנשוי.
  • קבורה – במדינת ישראל כל אחד זכאי לקבורה, אך עם זאת לא בכל מקום. הקבורה של מי שאינו יהודי תעשה באזור מיוחד, מה שאומר שזוג "מעורב" (יהודי ולא יהודיה או להפך) לא יוכלו להיקבר זה לצד זו.

אי היכולת להתחתן במדינה, מגבלות הקבורה וחוסר הנעימות עשויים לפגוע במי שאינו יהודי וחי במדינה אשר מנוהלת בתחומים רבים על ידי הדת.

הקושי של הליך הגיור

הליך הגיור בישראל מתקיים אך ורק על ידי בית הדין הרבני והמדינה אינה מקבלת הליך אשר התבצע בליווי התנועה הקונסרבטיבית או הרפורמית. רבים פונים להליך הגיור לא בשל האמונה שלהם אלא בשל הרצון להיות חלק מהמדינה ובתהליך הם מתבקשים לעשות שינויים בחייהם שהופך את הגיור לקשה. על מנת לעבור את הליך הגיור ולהירשם כיהודי על המתגייר:

להביא הוכחות להליך – על מנת להשלים את הליך הגיור יתבקש המתגייר להביא עדים שיוכיחו כי עבר את ההליך כמו למשל רב בית הכנסת או אנשים מסורתיים/ דתיים איתם למד בתהליך.

בחירת שם עברי – בדרך כלל אלו אשר אינם נושאים שם עברי יתבקשו לבחור שם יהודי – עברי.

לענות על שאלות – בבית הדין ישאלו הדיינים את המתגייר שאלות שונות בתחום המסורת וההלכה וזאת כדי לדעת כי המתגייר אכן למד בתהליך. כמו כן ירצה בית הדין להבין את כוונותיו האמיתיות של המתגייר ויבחנו את השקפת עולמו הדתית.

אימוץ חיים מסורתי – בתהליך יבקש בית הדין לראות כי המתגייר מנהל חיים יהודים מסורתיים וכי יש ביכולתו לנהל חיים שכאלה.

השינויים המתבקשים בפני כל מי שעובר הליך גיור הם משמעותיים לחיים, עוצרים לעתים את שאר הפעילויות היום יומיות ודורשים התחייבות מעמיקה ונכונות לעבור אותו.

באדיבות גלינה פיודורוב veles
כתובת: הנרייטה סולד 4, באר שבע | טלפון: 0502287636

Bookmark the permalink.