דיני עבודה: כל מה שחשוב לדעת!

משפט העבודה מקיף ונוגע בכל תתי תחומים במשפט העבודה החל מהתייחסות לשוויון הזדמנויות בעבודה ותנאי קבלה לעבודה, התייחסות לימי חופשה ומחלה, הגנה מפני הטרדות מיניות ועוד. כל עובד ועובדת יכולים לבחון את הזכויות המגיעות להם בחוק. לפעמים נדמה שאין הרבה מה לעשות אך ההפך הוא הנכון. בתי המשפט לעבודה לא נחים לרגע, אין כל ספק שהפסיקות האחרונות שיפרו במידה נכרת את מצבם של המעסיקים ועובדים זה מול זה. פנינו אל עורכת הדין אורנה שמריהו, מומחית לדיני עבודה, על מנת להבין, לדעת ועל הדרך לקבל כמה עצות זהב.

דעו את זכויתכם! הידע שווה לכם הרבה כסף.

דעו את זכויתכם! הידע שווה לכם הרבה כסף.

חוק משפט העבודה מעגן בחקיקה את זכויותיהם וחובותיהם של עובדים ומעסיקים ואת בשלל חוקים. נפתח ונספר לכם כי מעסיק שלא ייתן לעובד חוזה תוך שלושים יום מיום תחילת עבודתו יחויב עפ"י חוק לשלם לו פיצויים בסך 15,000 ש"ח. מדינת ישראל היא מדינת חוק . כדאי בהחלט להכיר טוב יותר את זכיותינו.

עיקרי דיני עבודה עוסקים בזכויות של העובד במקום עבודתו, והם מעוגנים בחוקי מדינת ישראל, בהרחבות חוקתיות, בהסכמים קיבוציים, צווים ותקנות שונות. חוקי המגן של דיני עבודה קובעים את הזכויות הסוציאליות והתנאים המינימליים להם העובד זכאי במסגרת עבודתו, החל משכר המינימום, שעות עבודה מוסדרות, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה, גיל עבודה מינימלי, שימוע לפני פיטורין, פיצויי פיטורין, אפלייה, חוקי מגינים על נשים הרות במקום עבודתן, הטרדה מינית, הרעת תנאי העבודה ועוד. ההגבלות המוטלות על המעסיק במסגרת דיני עבודה נועדו לשמור על בריאותו ורווחתו של העובד, ולמנוע מיקרים של ניצול והטלת סמכויות וסנקציות שלא כחוק.

דיני עבודה בקבלה לעבודה

זכויות עובדים מתחילות מהקשר הראשון בין העובד למעסיק.. על פי דיני העבודה אין להפלות עובדים על בסיס מין, דת או גיל ולמרות זאת נשמעות עדויות על אפליה. בעת קבלה לעבודה על המעסיק להתייחס למועמד/ת וליכולותיו/ה. אפליה יכולה להתבטא בדרכים שונות כמו למשל כשמופנת כלפי מועמדת שאלה בסגנון: "האם את מתכננת להביא ילדים בקרוב". שאלה מסוג זה יכולה להיות הפרה של זכויות עובדים על בסיס אפליה בקבלה לעבודה. כמובן, ישנם עוד מקרים רבים של אפליה ובמידה ויש חשד של אפליה יש לבחון אותו לגופו.

ימי חופשה ומחלה

כל עובד זכאי על פי החוק לימי מחלה וימי חופשה. ימי החופשה נקבעים על פי ותק העובד במקום העבודה ועל פי היקף המשרה. על אף שהעובד זכאי לקבל ימי חופשה, המעסיק הוא זה אשר קובע את מועד החופשה. זכויות העובדים במשפט העבודה קובעים כי בתקופת החופשה יקבל העובד שכר בגובה המשכורת הרגילה כאילו עבד. כל עובד במגזר הפרטי זכאי ל – 18 ימי מחלה בשנה, כאשר החוק קובע הכיצד ימים אלו ישולמו לו. על פי חוק דמי מחלה ביום הראשון למחלה העובד אינו זכאי לתשלום, ביום השני והשלילי ל – 50% מהשכר והחל מהיום הרביעי העובד יהא זכאי לתשלום מלא.

פנו אל עורכת דין אורנה שמריהו – מומחית לדיני עבודה וזכויות עובדים
לייעוץ אישי משפטי בנוגע לדיני עבודה וזכויות עובדים השאירו את פרטיכם:
טלפון:
דואר אלקטרוני:
שם:

תשלום שכר לעובדים

כל עובד זכאי לשכר על פי ההסכם עליו חתם עם מעסיקו. על פי חוק שכר מינימום,מסעקי אינו יכול לשלם לעובד שכר שהינו פחות משכר המינימום שנקבע בחוק.

שכר העבודה אמור להיות משולם לעובד עד ל-9 לכל חודש. היה והסכום לא משולם במועד, זכאי העובד לתשלום הלנת שכר עבודה וזאת החל מהיום הראשון לחודש ועד לתשלום בפועל.

על פי חוק זה, הלנת שכר, יש לתבוע בשני אופנים –

במקרה של תשלום השכר באיחור ניתן להגיש תביעה על הלנת שכר תוך 60 יום מתשלום השכר המולן. תביעה זו תוגש במידה והמעסיק לא שילם פיצוי בגין הלנת השכר. במקרה של אי תשלום השכר יוכל העובד להגיש תביעה על הלנת שכר תוך שנה מיום הלנת השכר. התביעה שתוגש עד שנה מתייחסת לקבלת פיצויים על הלנת שכר כאשר את השכר עצמו ניתן לדרוש גם לאחר 7 שנים לפני כניסת התיישנות.

הטרדות מיניות

זכות העובד להרגיש בטוח במקום העבודה שלו ועל כן החוק מתייחס באופן חמור להטרדות מיניות במקום העבודה. כל אישה וגבר אשר חשים כי הוטרדו על ידי עובד המקביל להם או מנהל בכיר צריכים לבחון את החוק ולפעול כדי להגן על עצמם במסגרתו. במקרים של הטרדה מינית בין עובדים על העובד לדווח על כך לגורם האחראי במקום העבודה ולצפות כי מקום העבודה יבצע בירור.

במקרים של הטרדה מינית על ידי גורם בכיר מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי המומחה בתחום. חוקי זכויות עובדים נועדו להגן על העובדים מכל בחינה במסגרת העבודה שלהם כשאין להתעלם ממקרי הטרדות מיניות אלא להשתמש בחוק כמגן.

פיטורים והתפטרות

מעסיק אשר מבקש לפטר עובד, חלה עליו החובה להזמין את העובד לשימוע, כאשר בשימוע זה, ייתן המעסיק לעובד לביא שיקולים אשר ימנעו מהמעסיק לפטרו. מעסיק אשר אינו מקיים את חובת הליך השימוע, יכול עובד להגיש תביעה כנגד מעסיקו. היה ולאחר השימוע, המעסיק יעמוד על כוונתו לפטר את העובד, חלה החובה על המעסיק ליתן לעובד הודעה מוקדמת טרם הפיטורים.

עו"ד אורנה שמרייהו

עו"ד אורנה שמריהו בעלת ניסיון של מעל 10 שנים בתחום משפט העבודה בישראל, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. את הניסיון הרב רכשה אורנה לאור תפקידה בהסתדרות וזאת עד שנת 2007 כמזכירת האיגוד המקצועי בהסתדרות הפקידים במרכז במרחב יפו תל אביב וכן בהתמחות במשרד "גרוס, קלינהדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות´" – במחלקת משפט עבודה. כיום מנהלת עו"ד אורנה שמריהו משרד עצמאי, הנותן מענה אדיב ומקצועי הן לעובדים והן למעסיקים, נותנת ייעוץ מקצועי שוטף לחברות במגזרים השונים.

כתבה זו פורסמה עבור עורכת דין אורנה שמריהו – מומחית לדיני עבודה
כתובת: ויצמן 108, כפר סבא
טלפון: 09-7670012, 052-6632019 פקס. 09-7670015

Bookmark the permalink.